Българското общество отново е силно възмутено от драстичното разминаване между намаляващите цени на петрола на световните пазари и непроменливите цени на течните горива на вътрешния пазар. От сайта energy.eu, който обобщава информация за горивата от всички страни в ЕС, се вижда, че дизелът в България е най-скъп в целия Европейски съюз преди облагането му с акциз и ДДС. Същевременно, заради по-високи данъци и такси, в 11 държави от ЕС дизелът на бензиностанциите е по-скъп, отколкото в България. При масовия бензин А-95 положението е подобно. От високите цени губи крайният потребител, а от ниските акцизи – държавната хазна. Производители и дистрибутори в групата на губещите няма. Експерти коментират, че няма как ниските цени на световните пазари да не се отразят и в България, но засега това не става. Цените варират нагоре или надолу с едва 2 до 4 стотинки за литър, което е скандално. Толкова скандално, че лично премиерът не изключи бензиностанциите да имат картелно споразумение и поиска Комисията за защита на конкуренцията да проведе съответно разследване. Същата тази комисия обяви през април 2012 г., че има картелно споразумение между петролните компании „Лукойл България”, „Ромпетрол България”, „Нафтекс Петрол” и „ОМВ България”, но три месеца по-късно ревизира заключението си. Сега комисията трябва да каже има ли картел между бензиностанциите, и средностатистическият българин се пита, няма ли ситуацията отпреди години да се повтори? Разбира се, цените могат да бъдат свалени с внос на горива от чужбина, където те са чувствително по-евтини, но според експерти това ще е много трудно и рисковано, заради монополните позиции на рафинерията „Лукойл” в България. През седмицата премиерът Борисов наля масло в огъня на масовото възмущение, като разпореди да бъдат пломбирани отново резервоарите на всички бензиностанции в страната, тъй като заради некачествено пломбиране досега можело да се фалшифицират и съдържанието, и количествата на продаваните горива. Терпентинът в някои от тях достигал 40%, а по време на традиционния летен пик на потреблението, вместо да растат, продажбите намалявали. Държавата може да се намеси за по-балансирани цени при наличие на истинска воля за това, но някои се опасяват, че държавната воля е в плен на рафинерии и дистрибутори. Тази зависимост е особено силна в навечерието на избори, каквито ще има наесен. Но и обратна логика – една промяна на нещата ще благоприятства на изборите много по-силно онзи, който я постигне, защото ситуацията с цените на горивата в България е грозна вече толкова отдавна, че е станала нетърпима.
Партия “Възраждане” внася проекторешение за излизане от споразумението със Световната здравна организация (СЗО), съобщиха от парламентарната формация. Те изискват от правителството да прекрати Основното споразумение със СЗО за установяване на..
Студенти от Софийския университет "Св. Кл. Охридски" посетиха Радио България като част от обучението си в специалност "Балканистика". Гостите бяха впечатлени от процеса на работа в студиата на БНР, както и от многопосочната и интересна дейност на..
В брой 36 на предаването слушайте: За новия български филм „Не затваряй очи“, православните му измерения и усещанията на създателите му – интервю с продуцента Богдан Дарев и с младия Яни Малинов, един от героите в продукцията;..
Подкрепа за дейността на Института по социални дейности и практики в София е каузата, която ще обедини организатори и гости на превърналия се в..
За бойкот на големите хранителни вериги в България заради спекулативно високите цени призова през "Фейсбук" заместник-председателят на ВМРО Карлос..
Икономисти и финансисти инициираха петиция с искане да не се отлага подаването на заявление за извънреден конвергентен доклад от Европейската комисия за..