Едно събитие през седмицата предизвика хвърляне на оставки, искане на оставки, оттегляне на оставки. Това събитие са обявените от Военното министерство проектопромени в Закона за отбраната, според които „охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави”. Веднага последваха реакции толкоз бурни, сякаш това предложение е едва ли не факт. Заговори се за загуба на суверенитет, за турски самолети в българското небе по линия на НАТО. От БСП и „Атака” опозиционно поискаха оставката на военния министър Ненчев. Оставка обаче подаде командващият ВВС ген. Румен Радев. Там трябва да търсим и отговора на въпроса „Защо?” и на какво се дължи мизерията във военната ни авиация? Премиерът Борисов попита това генерала, а той изложи мотивите си, а именно:
- броят изправни изтребители за носене на бойно дежурство по Air Policing и за водене на летателна подготовка е крайно недостатъчен
- броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко, което не само силно увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, но и води до невъзможност за подготовка на млад летателен състав, свърхнатоварване и застаряване
- поетите като ангажимент срокове от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29 не са изпълнени и остават неясни във времето
- разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент
- при цялата тежка ситуация полетите допълнително се ограничават месеци наред поради липса на гориво
Премиерът чу това и обеща 40 милиона евро веднага за най-неотложните нужди на ВВС и убеди генерал Радев да оттегли оставката си.
Но България продължава да е изправена пред опасността да не може да пази сама небето си, тъй като разчита на старите съветски изтребители МиГ-29, от които само четири имат летателен ресурс, а до средата на следващата година – ще останат само два. Управляващите не успяха да се разберат с руснаците да продължат поддръжката им и възнамеряват да възложат ремонта им на Полша. Според Москва обаче поляците нямат необходимия лиценз и подобен договор не може да има. Освен това в хазната ги няма онези 500 милиона евро, които военният министър иска, за да купи нови самолети, произведени в натовски страни. Затова ще трябва да свикваме с мисълта, че чуждите самолети в родното небе не са вражески, а съюзнически, сиреч – братски, както по времето на Варшавския договор.
Няма пряка опасност за България след ескалацията в Близкия изток, съобщиха от Министерския съвет. В информацията се посочва, че е п овишено наблюдението на въздушното пространство над България. Същевременно Министерството на външните работи вече е..
Трийсет отбора от пет държави ще спорят за трофея на 16-ото издание на футболния турнир за Купата "Свети Никола" – покровител на Бургас и моряците, в морския град, съобщи БТА. Състезанието ще се проведе от днес до 15 юни в подкрепа на децата на..
В "България днес" на 12 юни слушайте : 01:10 - Актуална информация от страната и българските общности зад граница 11:20 - Прогноза за времето 17:40 - Отправяме се към Хамбург за третото издание на Фестивала на българската..
Южен парк II (зад музея "Земята и хората") в София посреща петото издание на Азиатския фестивал под надслов "Обединени в многообразието"...
Осемнадесетото издание на София Прайд ще се проведе днес в столицата под надслова "Хора сме, а не пропаганда". С него организаторите искат да..
Галин Томов изработи впечатляващ портрет на президента Доналд Тръмп специално за рождения му ден - 14 юни, върху килим, като използва за това..