…Как те мразех, ненавиждах, презирах!...
Но един ден случайно те видях в болницата на затвора - до леглото на твоя блуден син, осъден от закона, отхвърлен от обществото.
Покрит с рани и гнойни язви - изоставен, сам.
Ти припадна до него.
Със сълзи умиваше раните, целуваше прокажените черти, проклинаше земята и небето.
Тогава те разбрах, простих ти всичко и коленичих до теб.
Така завършва разказът „Жената” на Георги Стаматов. На 9 ноември 1942 г. България губи един от ярките си литературни творци – майстора на късите градски разкази, сред които „Малкият Содом”, чиито герои продават идеалите си в името на материалното благополучие, и „Паладини” – за възхода и залеза на таланта. На 9 ноември 2015 г. за Стаматов не си спомня почти никой. Популярен навремето, днес той е познат на тесен кръг български читатели и не се изучава в училище. Разковничето за това откриваме в една мисъл на друг известен, но на практика също слабо познат за широката аудитория творец от ХХ век – Атанас Далчев:
Всеки стил е един компромис между индивидуални и общоприети форми на израз. Изграден само от първите, той рискува да остане недостъпен. Ограничен само във вторите, той е вече шаблон, не стил. Случаят на Георги Стаматов е от първите. Той не се побира в традиционния изказ и структура на разказа. Излиза извън границите на общоприетото с острия си, на моменти до циничност, език, ирония към човешките недостатъци, преливаща в сарказъм, песимизъм. Роден в Тираспол, Молдова, на 25 май 1869 г. в семейство от български произход, но преместил се в България едва през 1882 г., неговият изказ до края на дните му запазва руския си напевен акцент. Особена е формата на неговия текст – почти всяко изречение се изнася на нов ред, като по този начин авторът придава допълнителна динамика на действието. Фразата му е стегната, афористична, освободена от излишества. Разказите му са наситени с психологизъм, предаван не чрез ровене в бездната на преживяванията на героите, а чрез стегнато описание на действията им. Открито и честно, но с хапливост, подхранена от собствените му житейски несполуки, изразява отношение към заобикалящия го свят. Той назоваваше нещата и лицата с имената им и когато му паднеше случай, същото, което е казвал за едного, казваше му го в лицето, без да се нагоди с нищо. Тая добродетел го правеше опасен и нежелан, необичан събеседник на тия, на които той нямаше какво хубаво да каже, нанася щрих върху портрета на Стаматов литературният критик и съвременник на разказвача Иван Мешеков.
Съвременниците му го описват като писател, на когото никой редактор и критик не може да му предписва нито сюжети, нито мотиви, а също така да внася корекции в текстовете му.
Върху творчеството на Стаматов силно рефлектира личният му живот. Той завършва военно училище и служи като офицер, а след това следва „Право” и се отдава на съдийството, като много от темите на неговите разкази са плод на тези две поприща. За работата му като съдия, както и за личността на Стаматов черпим сведения от спомените на писателя Владимир Полянов, запазени в Златния фонд на Българското национално радио:
В града е извършено убийство. Убиецът е заловен и ще бъде съден. Съдия – Стаматов. В навечерието на делото той получава бележка. Пише му оня, чиито хора са извършили престъплението и който управлява града, коли и беси без да се съобразява със закона и градските власти. Нареждането му до съдията е да потули и прекрати делото. На другия ден в препълнената съдебна зала Стаматов не се поколебава. Той прочита на всеослушание получената предупредителна записка и дава ход на делото, макар и заплашен да бъде убит.
Друга основна тема в творчеството на Георги Стаматов са отношенията между мъжа и жената, пречупени през призмата на несполуките в неговия личен живот. Той силно преживява раздялата със съпругата си Вера, която го напуска, за да заживее с българския общественик и политик Янко Сакъзов. Всъщност, след като узнава за любовната история, Стаматов сам отвежда Вера при нейния нов избраник, но именно тя ще е онази, която в последните години от живота му ще се грижи за него. Единствената му дъщеря Дося се самоубива, а Стаматов винаги ще държи нейния портрет на масата си. На гостите си ще казва просто Това е дъщеря ми, без да навлиза в подробности. Така преминава един наситен с драматизъм личен живот, захранил ярки страници в българската литература.
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...