Десетки жалби от нелоялни търговци получават за месец в офисите на Комисията за защита на потребителите в София и цялата страна. Хората най-често се оплакват от неясни клаузи в договори с оператори в сферата на телекомуникациите и доставка на интернет. Често се жалват и от подвеждащи обяви за отстъпи в цената, промоции в търговската мрежа, както и от заблуждаваща потребителите реклама. За да бъде решен даден спор, КЗП до сега се намесваше като посредник, който по законов път може да доближи позициите, за да се стигне до компромисно решение в полза на потребителя. В много от случаите обаче искът на подалия жалба гражданин няма как да бъде удовлетворен. Това показва случилото се с Никола Стоимнов от София, който очаквал да си върне в пълен размер сумата, заплатена на фирма за монтаж и продажба на дограма. Той твърди, че услугата е извършена некачествено и със съществени грешки, довели до нарушаване целостта на фасадата и проникване на атмосферни води в жилището му. Фирмата изпълнител не била съгласна с описаните от клиента щети. Компромисното й предложение било недостатъците да бъдат поправени в случай, че гражданинът даде достъп до собствеността си. До изготвяне на техническа експертиза не се стигнало, а Стоименов предпочел да не завежда дело в съда за нанесени щети от нелоялен търговец.
С цел по-ефективна и достъпна защита на потребителите Министерството на икономиката направи промени в действащата нормативна база и вече са организирани т.нар. помирителни комисии, които да работят за извънсъдебно разрешаване на конфликти между клиенти и представители на бизнеса.
Основната цел е на едно място да се съберат държавните органи, операторите, потребителите и техните сдружения и сдруженията на търговците. Идеята е, чрез взаимни компромиси и отстъпки, да се даде трайно решаване на спорове, възникнали между търговци и потребители, отбелязва зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева, която преди дни разясни принципните промени, които настъпват с приемането на новия извънсъдебен защитен механизъм.
Приоритет в работата на комисиите ще бъде изглаждане на натрупани проблеми в най-чувствителните сектори. Такива области са енергетика, водоснабдителни услуги, електронна търговия и съобщения, и транспорт. Предвидено е, комисията да се събира и разглежда помирителни спорове след като първоначално двете страни са направили опит да решат възникнал спор, но той е бил неуспешен. „Самата услуга по разглеждане на документи и свикване на комисията е напълно безплатна, изисква се само предоставяне на доказателствени документи”, обяснява Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите и продължава:
Това е крачка напред в необходимостта да бъдат преодолени споровете и различията между производители и търговци, които се пораждат ежедневно в нашия бит. Възлагаме големи надежди и сме амбицирани да работим сериозно тези комисии да придобият популярност и ефективност. Участието в решаването на възникнал спор на двете страни е напълно доброволно. Приет е правилник за дейността на комисиите, като органи за алтернативно решаване на спорове. Нормативната база е приведена в съответствие с изискванията на европейското и националното законодателство. В търсенето на справедливост, свобода и законосъобразност е основата за решаване на всеки възникнал спор.Комисиите са независими при осъществяване на своята дейност, макар в тях да участват представители на регулаторни и надзорни органи. Те нямат право да отправят към комисията задължителни указания.Освен национални, комисиите ще решават и трансгранични спорове. Най-често става въпрос за потребителската защита по проблеми, свързани с гаранционна отговорност, право на рекламация, неравноправни клаузи в договори и различни видове нелоялни търговски практики – уточнява Димитър Маргаритов.Йеменските хути от групировката "Ансар Аллах" освободиха екипажа на кораба Galaxy Leader, похитен в края на 2023 година в Червено море, предаде БНТ. Капитанът и старши помощник капитанът са граждани на България. Освен двамата българи, в екипажа..
Известната камерунска писателка и активистка, отличена с награда "Гонкур на гимназистите", Джаили Амаду Амал пристига в България за "Нощта на четенето" 2025 г. по покана на Френския институт в София и издателство "Ентусиаст". Амал ще бъде част..
На 25 януари тази година Българското националното радио ще отбележи своя 90-годишен юбилей. Празникът на Старата къща ще бъде съпроводен от различни инициативи, а кулминацията ще бъде церемонията по връчването на Годишните награди за..
На 25 януари тази година Българското националното радио ще отбележи своя 90-годишен юбилей. Празникът на Старата къща ще бъде съпроводен от различни..
Докато зимата сковава природата, скрити в убежищата си, защитени от студа и заплахите навън, костенурките спят зимния си сън. Но какво се случва с тях..
България е сред водещите участници на FITUR 2025 – едно от най-големите и важни международни туристически изложения, което се провежда в Мадрид, Испания,..