Десетки жалби от нелоялни търговци получават за месец в офисите на Комисията за защита на потребителите в София и цялата страна. Хората най-често се оплакват от неясни клаузи в договори с оператори в сферата на телекомуникациите и доставка на интернет. Често се жалват и от подвеждащи обяви за отстъпи в цената, промоции в търговската мрежа, както и от заблуждаваща потребителите реклама. За да бъде решен даден спор, КЗП до сега се намесваше като посредник, който по законов път може да доближи позициите, за да се стигне до компромисно решение в полза на потребителя. В много от случаите обаче искът на подалия жалба гражданин няма как да бъде удовлетворен. Това показва случилото се с Никола Стоимнов от София, който очаквал да си върне в пълен размер сумата, заплатена на фирма за монтаж и продажба на дограма. Той твърди, че услугата е извършена некачествено и със съществени грешки, довели до нарушаване целостта на фасадата и проникване на атмосферни води в жилището му. Фирмата изпълнител не била съгласна с описаните от клиента щети. Компромисното й предложение било недостатъците да бъдат поправени в случай, че гражданинът даде достъп до собствеността си. До изготвяне на техническа експертиза не се стигнало, а Стоименов предпочел да не завежда дело в съда за нанесени щети от нелоялен търговец.
С цел по-ефективна и достъпна защита на потребителите Министерството на икономиката направи промени в действащата нормативна база и вече са организирани т.нар. помирителни комисии, които да работят за извънсъдебно разрешаване на конфликти между клиенти и представители на бизнеса.
Основната цел е на едно място да се съберат държавните органи, операторите, потребителите и техните сдружения и сдруженията на търговците. Идеята е, чрез взаимни компромиси и отстъпки, да се даде трайно решаване на спорове, възникнали между търговци и потребители, отбелязва зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева, която преди дни разясни принципните промени, които настъпват с приемането на новия извънсъдебен защитен механизъм.
Приоритет в работата на комисиите ще бъде изглаждане на натрупани проблеми в най-чувствителните сектори. Такива области са енергетика, водоснабдителни услуги, електронна търговия и съобщения, и транспорт. Предвидено е, комисията да се събира и разглежда помирителни спорове след като първоначално двете страни са направили опит да решат възникнал спор, но той е бил неуспешен. „Самата услуга по разглеждане на документи и свикване на комисията е напълно безплатна, изисква се само предоставяне на доказателствени документи”, обяснява Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите и продължава:
Това е крачка напред в необходимостта да бъдат преодолени споровете и различията между производители и търговци, които се пораждат ежедневно в нашия бит. Възлагаме големи надежди и сме амбицирани да работим сериозно тези комисии да придобият популярност и ефективност. Участието в решаването на възникнал спор на двете страни е напълно доброволно. Приет е правилник за дейността на комисиите, като органи за алтернативно решаване на спорове. Нормативната база е приведена в съответствие с изискванията на европейското и националното законодателство. В търсенето на справедливост, свобода и законосъобразност е основата за решаване на всеки възникнал спор.Комисиите са независими при осъществяване на своята дейност, макар в тях да участват представители на регулаторни и надзорни органи. Те нямат право да отправят към комисията задължителни указания.Освен национални, комисиите ще решават и трансгранични спорове. Най-често става въпрос за потребителската защита по проблеми, свързани с гаранционна отговорност, право на рекламация, неравноправни клаузи в договори и различни видове нелоялни търговски практики – уточнява Димитър Маргаритов.Мнозинството от австрийските компании, инвестирали в България, очакват икономическият климат в страната да остане стабилен (54%) или да се подобри (13%) през следващите 12 месеца. Това показа традиционната "Анкета сред австрийските инвеститори в..
Към момента няма данни за пострадали български граждани при пожара в хотел в ски центъра Карталкая в Северозападна Турция. Това предаде БТА, позовавайки се на Министерството на външните работи. Посолството на България в Анкара е в контакт с местните..
Пред Петото издание на Софийския икономически форум президентът Румен Радев заяви, че през 2024 г. демокрациите се възползваха от политическите и технологични промени, като свалиха неуспешни лидери, изоставят остарели идеи и прегръщат нови, добре..
Българчетата от неделното училище "Родина" в испанския град Малага ще се включат в работилница по четене на български език. Събитието е на 25 януари, а в..
Историческо и празнично е настроението в Старата къща в края на месец януари. На 25 януари БНР официално ще отбележи своя 90-годишен юбилей с връчването на..
В Националния исторически музей днес се открива изложбата "Древни находки нови открития. Археологически сезон 2024". През 2024 г. музеят проведе..