Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превръща ли се в епидемия фалшифицирането на картини на български художници?

БНР Новини
Снимка: архив

Фалшифицирането на картини е проблем, разпространен из целия свят, а България не остава по-назад. Учудващо голяма продукция на фалшифицирано изкуство се наблюдава на българския аукционен пазар от десетилетия насам. Понякога даже нелегалните копия се пласират на по-висока цена от оригиналите. Този „бизнес“ е удобен за много хора, сред които са търговци и художници. Към чии творби най-често посягат ръцете на измамниците разказва Емил Чушев, реставратор на картини, управител на аукционна къща и на галерия в центъра на София.

СнимкаНещата опират до това, колко струва един автор. Когато цените на оригиналните картини, които се предлагат, са по-високи, толкова по-често се фалшифицира самият художник, просто защото това е търговска дейност. Търси се моменталната печалба. Много рядко се фалшифицират художници, чието изкуство не се продава на високи цени, защото няма изгода да се продадат нелегалните копия. Най-често се срещат фалшификати на Владимир Димитров-Майстора, Златю Бояджиев, Цанко Лавренов, Борис Денев, Данаил Дечев, Никола Танев и др. Ако погледнем първите двадесетина души от класацията на българските стари автори, поне 19 от тях са нелегално копирани.

Българското изкуство е високо ценено, но най-вече в границите на държавата. От години на пазара  има повече търсене, отколкото предлагане. Това е причината фалшификатите да представляват голяма част от предлаганото на търгове. Понякога даден колекционер купува изкуство за хиляди левове и впоследствие разбира, че то е фалшиво, но е прекалено късно да се вземат мерки. По-подробно по темата разказва Кристина Белева, реставратор към Националната галерия:

СнимкаПазарът е доста свит. Произведенията са малко. Периодът, в който ние имаме светско изкуство, е около 100 години. Свободните произведения вече се разпределиха по частните колекции. Фалшивите картини са достъпни за хора, които искат да се нарекат колекционери. Има колекции, които се състоят от 80% фалшификати, но собствениците не желаят да признаят това. Има и хора, които отказват да получат официален документ за това какво притежават. Те са вложили голяма сума и по този начин ще я загубят. Не искат да загубят и доброто си име.

Естествено, трябва да се прави разлика между легална реплика и фалшиво копие. Някои колекционери се задоволяват с картини, за които е ясно, че не са оригиналните. По какво се различават законните от нелегалните копия обяснява Емил Чушев:

Копието трябва да се различава от оригинала. Това обикновено се прави в размера, който трябва да е по-голям, или по-малък от този на оригиналната картина. Истинските реплики се правят, докато се гледа от оригинала, а не от репродукция. При фалшификатите се търси копирането на художника, с цел да се възпроизведе по определен начин, който не винаги е добър, и след това да се продаде като работа на оригиналния художник. Легалните копия се подписват с дата, име и т.н. Това е точно регламентирано в Закона за културното наследство. За да се направи копие на картина, която е в Националната галерия, се изисква разрешение оттам, плащат се права и т.н.

Според експертите от сферата най-трудно се фалшифицират акварелни картини, защото една малка грешка е фатална и рисуването трябва да започне отначало. Интересното е, че за да се получи качествено фалшиво копие, то трябва да е нарисувано от умел художник, от човек, който с чисто сърце продава таланта си за пари. Този човек знае, че няма да бъде наказан, защото за момента санкциите срещу това престъпление са минимални, най-често изразени в парична глоба. Според Закона за културното наследство мерките са по-строги за търговци, които пласират картини по-стари от 50 години, без документ за идентификация. Те подлежат на лишаване от свобода за 2 до 6 години.

Фалшифицирането на изкуство е епидемия и това ще продължи, докато не се вземат по-сериозни законови мерки срещу хората, които потъпкват труда на велики художници в името на бизнеса си.

Снимки: Луиза Лазарова и личен архив


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Кабаретен спектакъл разказва вдъхновяващата история на Ърта Кит в София

Български творци разказват легендата за американската актриса и певица Ърта Кит в кабаретен спектакъл. "Обсебена от Ърта" обединява в себе си музика на живо, театър и джаз – всичко онова, което е необходимо, за да потопи публиката в друга епоха, в..

публикувано на 12.10.25 в 13:15

Плитка от култури – когато албанската душа говори на български

В сърцето на София, във величествената сграда на СУ "Св. Климент Охридски", бе разкрита една частица от албанската душа. Става дума за представянето на романа "Отрязаната плитка" от известната писателка Майлинда Брегаси – силен глас на..

публикувано на 10.10.25 в 08:10

С "Изкупление" Ивайло Каменов приканва към смирение пред неизбежността на отминаващия земен път

Ако направим крачката отвъд с пречистена душа, ще се озовем на небесните зелени пасбища, тихи води и прави пътеки. За да се сбъдне упованието ни обаче, е необходимо да изкупим греховете си на Земята. С изложбата си "Изкупление" в столичната..

публикувано на 08.10.25 в 13:25