Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гръцките фермери блокират границата – протест на ръба на закона и морала

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Това вече е безобразие. Блокадата с трактори и друга тежка селскостопанска техника на границата ни с Гърция, организирана от гръцки фермери, опъна до краен предел и през отминаващата седмица нервите на българските превозвачи. Техните тирове се наредиха в километрични опашки от двете страни на два основни контролно-пропускателни пункта – „Кулата – Промахон” и „Илинден – Ексохи”.

Гръцките фермери протестират срещу намерението на правителството на Ципрас да увеличи техните данъци и осигуровки. Е добре, нека се бунтуват, протестират и стачкуват, нормално е да си недоволен и да реагираш когато ти бъркат в джоба и правят живота ти по-труден. Но изниква въпросът редно ли е тези фермери със своите действия също да бъркат в джоба и да правят живота по-труден на българските превозвачи? Забавянето на тировете със стока води до загуби не само на превозвачите, но и на производителите на тази стока, и на търговците, които трябва да я реализират на пазара. Експерти изчислиха, че загубите само на превозвачите възлизат ежедневно на около 100 хиляди евро.

Тази блокада не е прецедент, и друг път, по други поводи, гръцки фермери са блокирали граничните ни пунктове. Питам се, не е ли малко странно, че в разгара на зимата, както е в случая, съседните земеделци паркират трактори и подобни на сред пътя и гледат сеир? Защо не правят блокади през активния селскостопански сезон, когато тази техника е нужна на полето? И още. Не познавам гръцките закони, но възможно ли е те да разрешават в мирно време да бъдат блокирани безнаказано в продължение на дни държавни пътища, свързващи две съседни страни-членки на ЕС? Или пък гръцките власти не разполагат със специални части за борба с масовите безредици? Защото едно е правото на протест и стачка, друго е да действаш на ръба на закона и морала.

А какви действия предприеха българските институции? Раздвижиха се едва когато медиите разгласиха „поканата” на гневни шофьори на тирове отправена към министри и депутати от София да прекарат само една нощ на бивак край пътя заедно тях. И така, министерството на външните работи официално информира Европейската комисия за създалата се ситуация на граничните пунктове с Гърция” и поиска комисията да „предприеме действия за преодоляване на проблема във възможно най-кратък срок. В писмото се отбелязва, че в случая „Гърция не изпълнява свои задължения, свързани с основни свободи в рамките на ЕС, като свободно движение на хора и стоки между държавите-членки”. Някои политици обаче отбелязаха с ирония, че ЕК едва ли ще се дигне от Брюксел, за да дойде да разчисти границата. За утеха на потърпевшите, външният министър Даниел Митов съобщи, че са блокирани при произволен режим граничните КПП-та не само с България, но и с Турция и Македония.

Премиерът Бойко Борисов в телефонен разговор с гръцкия си колега Алексис Ципрас подчерта, че „вътрешни проблеми не трябва да се превръщат в повод за нарушаване на правото на свободно движение на хора и стоки” и призова да бъдат осигурени коридори за транзитни превози.

И до тук. Някои наблюдатели се зачудиха дали на българските власти е известно понятието „реципрочни мерки”. И попитаха какво би станало ако София беше наложила временно ембарго на вноса в България на гръцки портокали, мандарини, марули и т.н., докогато гръцките фермери не освободят българските тирове. Изглежда, обаче, че и в този случай криворазбраната дипломация и политическият опортюнизъм пожертваха за пореден път националните интереси.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Димитър Главчев

Не е предвидено увеличение на осигурителната вноска

Служебният премиер Димитър Главчев увери, че не се предвижда увеличение на осигурителната вноска. Главчев присъства на представяне на нов изкуствен интелект от последно поколение, работещ на български език, създаден от Института за..

публикувано на 19.11.24 в 12:07
Огнян Атанасов, вицепрезидент на КНСБ

Около 20-30 души годишно губят живота си на строителни обекти

Годишно поне 20-30 души от строителството губят живота си, посочи пред БНР вицепрезидентът на КНСБ Огнян Атанасов. Той коментира тежкия инцидент в София, при който загина един работник, а други пострадаха, заради незаконен ремонт в сглобяемо..

публикувано на 19.11.24 в 11:27
Георги Тахов

България иска защитни мерки срещу вноса на украински мед

По време на заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство в Брюксел служебният министър на земеделието и храните д-р Георги Тахов е поискал защитни мерки срещу вноса в България на пчелен мед с украински произход. Румъния е подкрепила..

публикувано на 19.11.24 в 11:18