В литературния клуб „Перото” на НДК се състоя премиерата на романа „Бразилска пеперуда зад моето рамо”. Изданието е спечелило конкурс на Министерството на културата. Преди него авторът Анна Колчакова има две стихосбирки и един роман – „Възшествието на маймуните”. Пътешествие в човечността – така бих нарекла книгата, която се чете на един дъх. Вълнуваща история за съдбата на едно обречено дете от някогашните социални домове за изоставени деца. Извън този сюжет, в тъканта на книгата Анна Колчакова вплита лирически отклонения в курсив, в които засяга проблеми като дехуманизацията на обществото.
Прекрасен роман, една от най-добрите български книги, излезли през последните месеци в издателство „Летера” – така неговият управител Надя Фурнаджиева определи романа на Анна Колчакова. И още:
Когато получихме по имейл ръкописа, аз полюбопитствах и веднага започнах да го чета. Подхванах го и не го оставих в рамките на няколко часа. Просто останах без дъх, докато го прочета. Книгата беше прекрасна. И аз полюбопитствах кой е авторът, защото, за съжаление, до този момент не познавах Анна Колчакова. Оказа се, че тя има вече издаден роман – „Възшествието на маймуните”, стихосбирки. Поговорих с нея и останах с впечатление от благия й тон и характер, че само такава авторка, която носи толкова много любов и доброта в себе си, може да пише подобен роман.
На премиерата книгата бе представена от доц. Весела Генова от Факултета по класически и нови филологии в Софийския университет „Св.Климент Охридски”:
Романът ни връща или пък ни пренася според възрастта и жизнения ни опит към 80-те години на ХХ век и към до неотдавна съществувалата система за отглеждане на изоставени деца „Дом майка и дете” – посочва тя. - Студентка, която по случайност попада на бригада в един такъв дом, открива в отделението, в което се отглеждат увредени деца, момченце, което смята за здраво. Борбата й за живота и за бъдещето на това дете е основната сюжетна линия в романа, около която се преплитат няколко значими и дълбоки смислови нишки. Те отпращат към проблемите на обществения и личния морал, смисъла на съществуването и сляпата случайност. Романът рисува уж импресионистична, а всъщност плашещо реалистична картина на духовността на българското общество от средата на 80-те години на миналия век. Тази картина е тъжна и отблъскваща.
Какво се крие зад необичайното заглавие на книгата? Бразилската пеперуда е свързана с Теорията на хаоса, чийто пионер е американският математик и метеоролог Едуард Лоренц. През 1962 година той прави изказване, озаглавено „Може ли една пеперуда, която размахва крила в Бразилия, да причини торнадо в Тексас?”
Ето какво допълва Анна Колчакова: Аз съм я използвала като символ на хаоса, на случайността и на обречеността.
На 27 февруари Софийската опера вдигна завесата за поредната бляскава премиера от сезона – "Фалстаф" на Джузепе Верди с впечатляващ постановъчен екип: Григор Паликаров – диригент, Марко Гандини – режисьор, Итало Граси – сценограф, Анна Биаджоти –..
Камерният мъжки хор "Йоан Кукузел – Ангелогласният" ще изнесе концерт тази вечер в Париж в църквата Saint-Louis-en-l’Île, на който публиката ще се докосне до красотата на източноправославната литургична музика. Певците се завръщат във френската..
На 2 март в зала "България" Националният филхармоничен оркестър и маестро Найден Тодоров ще представят "Нестинарски танц" от Марин Големинов, Концерта за пиано № 3, опус 31 в си бемол минор от Панчо Владигеров с бляскавия солист Георги Черкин и Симфония №..
На 27 февруари Софийската опера вдигна завесата за поредната бляскава премиера от сезона – "Фалстаф" на Джузепе Верди с впечатляващ постановъчен екип:..