В Националната галерия „Квадрат 500” е открита изложбата „Музи и модели”, посветена на голото женско тяло. Извечна тема в изкуството, то вдъхновява творците от Античността до днес. След Освобождението от османско владичество, когато се изгражда новата българска държавност, в София е създадено Рисувалното училище, което по-късно ще прерасне в днешната Национална художествена академия. С изграждането на тези две институции започва и академичната подготовка на българските художници. Куратор на изложбата е Искра Траянова. Тя е избрала произведения на български и чуждестранни майстори на четката от първата половина на ХХ век, чиито живописни творби са част от фонда на галерията.
В българската селекция са известни имена като Никола Танев, Кирил Цонев, Дечко Узунов, Маша Живкова, Борис Иванов, Султана Суружон, Вера Недкова… „Но всъщност се започва с картината на Иван Мърквичка „Къпеща се жена” – посочва Искра Траянова. – Той е роден в Чехия, но е приел българско поданство и се смята за български художник. Така че тази негова работа, която е създадена около 1900-та година, бележи началото на разговора относно „Музи и модели.”
Подборката на творби, рисувани от чужди художници, също включва известни артисти: Морис Брианшон, Морис Лутрьой, Андре Фавори, Жюл Кавайе, Ролан Удо, Филипп Маля́вин...
Целият кураторски интерес е свързан с 10 български и 10 европейски художници, тъй като техните творби са част от фонда на музея - отбелязва г-жа Траянова. – Всъщност, това е първата изложба от поредица подобни начинания, които ще се включат в рамките на новия проект „Пресечна точка”, започнат от Националната галерия.
Целта на този проект е да се откроят културните взаимодействия при срещата на новото българско изкуство с европейския художествен опит. И при тази среща да бъде намерена с изкуствоведите пресечната точка там, където се разпознават и са абсолютно равностойни както европейските, така и българските художници, които, впрочем, са също европейски.
Голото тяло е само повод за демонстрирането на равноправно присъствие на българските художници в европейския контекст, особено в първите четири десетилетия от началото на ХХ век, когато нашият художник вече е с достатъчно изявено самочувствие. Той е добил и много солидна академична школовка не къде да е, а в най-големите европейски центрове. В началото Париж и Виена са водещи, по-късно се включват Берлин, Флоренция и Рим. Така се натрупва един доста добър академичен опит, който започва да дава в страната ни своите плодове.
Ето как на престижни европейски форуми автори от България и от други страни на Стария континент показват своите творби една до друга – в Салона на независимите, в салона „Тюйлери” или в Есенния салон в Париж. Това са много големи форуми, да не говорим за двете участия на български художници в Парижкото изложение. Едното е в 1900-та, другото – в 1937 година. Както и на Венецианското биенале. Така че българският художник наравно със своя чуждестранен колега се утвърждава в европейския контекст на новото съвременно изкуство.
Ако погледнем нашето съвремие – как според куратора се рисува голото тяло?
То се рисува както в древната античност, защото там се създава целият репертоар от пропорции. То е онова дълбоко залегнало в съвременния художник идеално тяло, към което той винаги се обръща – обобщава Искра Траянова.
Изложбата може да се види до 30 октомври.
Снимки: nationalartgallerybg.orgКонцертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..
На 27 февруари Софийската опера вдигна завесата за поредната бляскава премиера от сезона – "Фалстаф" на Джузепе Верди с впечатляващ постановъчен екип:..
В ярка и запомняща се изложба "Въображението е моята кръвна система", художникът Емил Стойчев представя творбите си в Софийската градска художествена..
Тринадесетият международен фотофетивал - биенале "Фодар" се провежда от 4 март до 6 април в "Двореца" (Национална художествена галерия) в София. Тази..