Все повече българчета напускат страната ни – такава, за съжаление, е тъжната статистика на Министерството на образованието и науката. Данните на министерството наистина са стряскащи – само през тази година 9784 деца от първи до 12 клас са заминали с родителите си за чужбина. Това е населението на един малък град, населен само от деца и младежи. Как тези българчета и техните връстници, родени зад граница, могат да съхранят своя език и българско съзнание? Този въпрос тревожи много от българите зад граница, които предприемат инициативи в различни градове и държави за откриване на български училища. Днес ви срещаме с Нина Борисова, с чиято помощ е създадено българското училище „Свети Иван Рилски” в Кеймбридж. То вече има две години зад гърба си и продължава да приема нови и нови ученици.
Мотивацията на детето да дойде в училището и да остане е най-големият проблем, с който Нина и екипът й се борят. Почти всяко дете, което идва, не е сигурно защо го прави. Така са му казали родителите, но то самото не е много убедено, че е длъжно да го прави, а знаем, че всяко нещо, което е задължително, бързо омръзва.
Дори да не са родени в Англия, те много бързо се адаптират към чуждата среда – отбелязва Нина Борисова. – Това се случва неусетно. Те възприемат чуждата култура и език изключително бързо и започват да я припознават като своя. За тях нашият език и култура остават чужди.
Те самите не знаят защо трябва да научат български. Въпреки че може двамата родители да са българи, като попиташ детето какъв си – то не казва аз съм българин. Като попиташ кой е родният ти език – то не казва – български, защото за тях родният език е на мястото, където те са родени.
Един от основните проблеми за българското училище в чужбина е, че са нужни адаптирани, а не просто съкратени програми за обучението по български език, а и за всички предмети. Според Нина Борисова, това се налага, защото не се знаят основните знания на децата, дали и доколко те говорят български. В този смисъл – задачата на учителя е много трудна:
Той трябва да се нагоди към нуждите на всяко едно дете – продължава Нина. – Да може да предаде материала достатъчно достъпно за всички. Защото в един и същи клас се случва да имаме деца, които говорят малко български и деца, които разбират, но им е по-лесно да отговорят на английски. Има и други, които се справят да говорят, но тепърва се учат да четат и пишат.
Много елементи в учебните програми трябва да се адаптират от преподавателите и затова им е нужна повече свобода и различни форми, които не съвпадат с българската методика. Много деца не посещават училището, което е в близост, защото то не отговаря на техните потребности. Затова учителите се опитват да синхронизират методиката на преподаване с тази в английските училища.
Все пак трябва да имаме предвид, че методологията на преподаване в България е по-академична. В България имаме много четене, писане и времето се прекарва повече на чина. Докато в Англия всичко се преподава под формата на игра, много по интерактивно. Ако ги оставим на чина в продължение на 3-4 часа – ние сме ги загубили. Материалът трябва да се представя по начин, по който те са свикнали да учат в английското училище. Това е, което най-много ни затруднява и върху което най-много работим. Защото мотивацията ни е да събудим техния интерес, да имат желание да научат български, да опознаят нашите традиции и култура.
В Кеймбридж Нина Борисова има голям късмет, защото екипът, с който работи, е изключително мотивиран. През тази учебна година въвеждат като задължителен предмет и изучаването на български народни танци.
Нека пожелаем успех на тях и на стотиците училища зад граница, които започват учебната година през септемврии се борят да опазят живи българския дух и самосъзнание.
Снимки: ivanrilskischool.com
За едно кафе на брега на Бяло море и обяд с морски деликатеси пристигнаха стотици българи след отваряне на границата. За една разходка до Солун без опашки по границите, коментират нашите сънародници, които вече пият кафе на слънце при температури 18..
Очаква се от 2 януари по границата на България с Турция да бъде разположен международен полицейски контингент със 100 служители от България, Австрия, Румъния и Унгария. През декември българският служебен вътрешен министър Атанас Илков заяви, че след 1..
От 2 януари Българската народна банка пуска в обращение златни възпоменателни монети на тема "Св. Богородица - Златна ябълка". Монетите са с номинали 10, 20, 50 и 100 лв., без определен тираж, съобщи БНБ. Цената на монетата с номинал 10 лв. при пускане в..
В първия ден на новата 2025 година в Спасителния център за диви животни на "Зелени Балкани" бяха приети, общо 606 планински чинки (Fringilla..
С разнообразни инициативи българите из цялата страна посрещат новата 2025 година. Над 20 членове на клуба на треньора по карате и йога Емил Златев във..
От 2 януари Българската народна банка пуска в обращение златни възпоменателни монети на тема "Св. Богородица - Златна ябълка". Монетите са с номинали 10,..