„Расте, но не старее“ пише на герба на София, която този уикенд чества своя празник. Със своята повече от 7000 годишна история българската столица е един от най-старите европейски градове. И продължава да расте. Според различни статистики днес в столицата живее близо четвърт от населението на страната. Бумът започва още по времето на „развития“ социализъм, но продължава и до днес, повече от 25 години след промените.
София привлича хора от цялата страна. Всяка година столичани стават между 40 и 50 хил. души. Инфраструктурата на столицата се задъхва. Все пак уличната мрежа е конструирана за около 700 хил. население, а днес в София живеят близо два милиона души. През последните години изникнаха нови квартали, пълзящи към Витоша, които нямат изградена канализация и не са добре свързани с градския транспорт. Арх. Николай Няголов е преживял този бум лично. 46-годишният строителен предприемач напуска родния Бургас през 1990 г., за да следва в София. И като много други остава в столицата.
София е градът, който дава най-големи потенциални възможности за реализация в цяла България. За един град градоустройството е едно от най-важните неща, а не финансите. Финансите безспорно са важни, но нямаш ли улиците и пътищата, т.е. кръвоносната система на града, той блокира и с най-големите пари няма да може да се развива.
София е не само столицата на България и с това политическият център на страната, но и нейният икономическия мотор и най-значимо културно средище. Разнолик е и архитектурният образ на града: елегантни и все по-често реставрирани сгради от началото на 20-ти век се редуват със сталински сгради, вдъхващи страхопочитание. А извън центъра еднотипните панелни квартали навяват спомен от отминали социалистически времена. Но София крие в недрата си и непознати съкровища. При строежа на метрото археолози откриха ценни находки от 7 в. пр. Хр. Центърът на някогашната Улпия Сердика все още не е напълно възстановен, а мозайките му по нищо не отстъпват на древния Рим.
Над най-новите разкопки в центъра на столицата бди статуята на София. Босоногата красавица със златна корона наблюдава безмълвно ежедневното задръстване в краката й.
Трафикът в София също е част от днешния облик на града, а ламаринената лавина пълни улиците не само в час пик. Изнервени шофьори, стресирани клиенти, шум от двигатели – това е работната обстановка на Ангел Георгиев, който от 10 години е таксиметров шофьор в София. И той, както много други столичани, се оплаква от нагли шофьори. Никой не спазва правилата за движение – казва Ангел, и продължава:
Преди малко две коли се движеха в забранена улица. Такива шофьори създават проблеми. КАТ трябва по-стриктно да контролира. И понеже не ги санкционират, хората стават нагли и от там идват проблемите със задръстванията.
И Милена Владимирова се бунтува. Родената в София счетоводителка участва във фейсбук в група срещу пренаселването на града. В любимото си кафене Милена все по-рядко среща кореняци софиянци.
София имаше дух и среда от изключително приятни, интелигентни и умерени хора. През последните 20 години градът се превърна в една неуправляема маса от хора, дошли да печелят пари, които демонстрират начин на живот, който по никакъв начин не отговаря на духа на София. Софиянци са скромни хора и разликата е изключително голяма. Вместо новите да приемат духа на София и да се адаптират към нея, те я преобразяват и я превръщат в село. Това изключително много ме натъжава.
Милена Владимирова настоява, събираните в София данъци да остават в хазната на столицата, вместо от държавния бюджет с тях да се подпомага цялата страна. София има нужда от по-добра инфраструктура, нови улици и нови детски градини – пише Милена Владимирова във фейсбук.
Външният министър Георг Георгиев проведе телефонен разговор със своя колега от Израел Гидеон Саар. Двамата обсъдиха последните развития в района на Близкия изток, практическото прилагане на споразумението за прекратяване на огъня в Газа и освобождаване..
Данъчните закони ще бъдат преработени и бюджетът ще бъде преработен. Това заяви пред БНР депутатът от ГЕРБ Делян Добрев председател на Комисията по бюджет и финанси в парламента. Еврокомисията (ЕК) със сигурност има много големи опасения дали България..
Балансът, който трябва да направим между нуждите и реално изпълнимите ангажименти, е много важен, защото е реална опасността някой от големите инфраструктурни проекти да бъде забавен за сметка на друг. Това каза министърът на регионалното развитие и..
"Във Франция започнах работа като учител, но ми беше скучно. Започнах да се оглеждам – къде бих могъл да замина като преподавател по история и..
Параходство "Български морски флот" провежда собствено разследване за случая със задържания в Балтийско море кораб "Вежен". Това съобщи..
В „България днес“ говорим за очакванията от Бюджет 2025 г. и опасенията на синдикалистите. Бедни ли сме на фона на държавите от ЕС и ако „ДА“ - как..