Често у нас и по света задават на Недко Солаков въпроса с какво точно се занимава – скулптура, живопис, инсталации? Обичайният му отговор е, че разказва истории. Голяма част от нещата, които създава със средствата на изкуството, са именно истории, разказани с безусловна откровеност.
Няма да преувеличим, ако кажем, че Недко Солаков е един от най-успешните световноизвестни български художници с над 25-годишна кариера и изложби в Европа, Азия и Америка. От началото на 90-те той показва свои творби на няколко континента. През 1992 година за първи път участва на Биеналето във Венеция. Следват 3-то и 4-то биенале в Истанбул, както и изложби в Сао Паулу, Гуанджоу, Лион, Лисабон, Амстердам, Мадрид, Ротердам. Последната му спирка за този месец е в галерия „SARIEV Contemporary” (Пловдив). В изложбата си там обаче Недко е показан в необичайна светлина – не като художник-концептуалист, а като „натурист“, който се завръща към пленера, рисуването на открито. Именно на това обръща внимание и изкуствоведката Яра Бубнова:
За тези, които не познават работата на Недко Солаков, това е художник, който е в състояние да покаже и разкаже едни изключително интересни и странни обстоятелства, свързани с реалността на нашия живот. Това е художник, който работи много и постигна невероятен успех, защото е участвал във всички най-престижни изложби. Това са огромно количество биеналета, започвайки от най-старото – Венецианското биенале. В тази ситуация, изложбата на Недко Солаков е необичайна с това, че названието ѝ е много кратко – „Природа“. Това не е присъщо за този художник. Най-често в самите названия на изложбите си, той съумява да вложи някаква интрига, с която неговият разказ в инсталациите ще бъде развит, опониран, отречен и доразказан отново, по един специфичен начин. Природата е една много традиционна тема за изкуството. Нетипично е тя да бъде свързана с художник, работещ със съвременен визуален език.
Според изкуствоведите, рисуването на природата е свързано с желанията на художника да изчезне, да избяга, да се освободи от градските конфликти, от отчуждението на съвременния град. Такъв опит прави в новата си изложба и Недко Солаков. Той прекарва 12 дни в разходки из горите в Габровския Балкан, изминавайки 147 км и създавайки по една рисунка на ден.
Той си постави една много специфична задача – да съчетае ролята си на художник, подготвящ една изложба, с удоволствието на човек, който обожава дълги разходки сред природата, особено сред българската природа. Тръгна натам и се разхожда доста време. Тези 12 рисунки той свързва с представата си за мащаба, величието, размера, безкрая, метафориката и съвършенството на балканската природа. В тези рисунки, независимо от желанието да се говори само за природа и само за приятни неща, изведнъж реалността и животът навлизат доста брутално. Освен красотите, художникът намира и неща, които го вбесяват и го дразнят. В този момент рисуването става недостатъчно и той прибягва към думата. От нея не само започва Библията, но тя може да може да бъде формулирана и като една псувня или като една най-висша форма за изразяване на емоцията. От моя гледна точка интересното в тази изложба е, че тя е за България, за природата, тя е за уменията на художника, за реалността на работата. От друга страна, тя е изключително забавна, съвременна, невероятно критична – към всички нас, към нашето взаимоотношение, към това, с което ние обичаме да се асоциираме, но забравяме, че освен наслада, трябва да имаме и някакви изградени отговорности.
Такова е посланието от последната изложба на авангардиста Недко Солаков, обявен през 2009 година за един от стоте най-влиятелни съвременни художници в годишната класация „Кунсткомпас“, публикувана от списание Managermagazin. Кое ще бъде следващото му артистично предизвикателство и послание – предстои да разберем.
Снимки: SARIEV Contemporary Gallery и личен архивИстория като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...