Петвековното османско владичество на Балканите е оставило своя отпечатък както върху някои от обичаите и нравите ни, така и в архитектурата в редица градове и села. Много от християнските храмове са били превърнати в джамии, но обратното е рядкост. Пример за джамия, превърната в църква, е храмът „Свети седмочисленици” в София, който до 1900 година е бил мюсюлмански. Известен е като Черната джамия заради минарето й, изградено от витошки гранит, който е черен на цвят.
Сред сградите у нас, в които съжителстват белези и на джамия, и на православен храм, е църквата „Успение Богородично“ в хасковското село Узунджово. Историята й все още е неясна, но затова пък има доста предания, които я допълват. Според едно от тях около 1593 година църквата в селото била разрушена, а на нейно място изградили джамия. Тя била част от голям комплекс, който служел за почивка на пътниците в този край. Любопитно е, че за разлика от другите джамии, които са обърнати на юг към Мека, тази „гледа“ на югоизток. Затова се смята, че строителят е бил християнин, който се надявал, че един ден селото отново ще бъде свободно. Освен това, построил джамията по такъв начин, че тя лесно да бъде превърната отново в християнски храм.
Повече за историята на мястото ще научим от Росица Паскова – уредник в църквата „Успение Богородично“:
Тук в древността е имало църква. Впоследствие, когато идват османските турци по нашите земи, тя е била разрушена. Заради Узунджовския панаир тук е построен кервансарай с джамия. В 1890 година в селото не остават мюсюлмани, джамията не се използва, а християните са нямали храм. През 1900 година държавата връща този имот на селището. Интересен факт е, че има издаден указ от турските власти с разрешение за преустройството на джамията в църква. През 1906 година тя е преустроена в християнски храм. Единственото, което е нарушено в архитектурата на сградата, е че разрушават минарето и пристрояват олтара. През 2007 година е направена пълна реставрация на храма. На стените нямало място за стенописи. Затова са поставени стъклописи.”
Иконостасът на църквата е единственият в света, на който е изобразена глаголицата. Висок е 9 метра, а дължината му е 14 метра. Негов майстор е дърводелецът Дарин Божков, който решава да използва глаголицата, тъй като точно с нея е пренесено Божието слово на български език. Когато оглежда мястото, той вижда, че в църквата вече има стар иконостас, правен около 1913-1914 година. Запазва елементи от него, от уважение към старите майстори. Затова и иконостасът е така проектиран, че да прави преход между старото и новото. Храмът крие и още нещо любопитно. Неговата акустика е изключителна. Това се дължи на формата на помещението, което прилича на камбана.
Името на църквата също не е избрано случайно, тъй като за Хасково и околностите му Дева Мария има особено значение. Градът чества своя празник на 8 септември – Рождество Богородично. Освен това, в него през 2003 година е издигната една от най-високите в света статуи на Божията майка, с височина от 31 метра. С тези два туристически обекта, както и с тракийската гробница в село Александрово районът на Хасково се утвърди като популярен маршрут за поклоннически туризъм, в който туристи от страната и чужбина могат да видят как по тези места са съжителствали множество култури и религии, както в древността, така и днес.
Снимки: Йоан Колев
През 2007 г., на 11 юни президентът на САЩ Джордж Буш-младши е на посещение в София. По решение на тогавашния протокол пресконференцията, която дава за медиите се провежда сред експонатите на Националния археологически музей. Официалният обяд за госта..
Православната ни църква почита днес, 11 ноември (по стар стил 24.11.), паметта на свети Мина. В България той е един от най-обичаните светци, който най-бързо помага на вярващите, отправили искрена молитва към него. Иконата на св. Мина в..
Археолози проучиха некропол в местността Каваци край Созопол. Периметърът, в който се намира е част от историята на Аполония Понтийска и е датиран от IV в. пр. Хр. " Това е един много участък с интересни погребения, в които се открива нюанс на..