Националната електрическа компания /НЕК/ плати на руската "Атомстройекспорт" 600 млн. евро за произведените по нейна поръчка два реактора за непостроената и забранена от парламента нова атомна централа "Белене". Те ще бъдат в скоро време доставени в България и тя ще ги замрази и консервира на строителната площадка на въображаемата централа. Въпросът сега е какво ще прави с тези скъпи машини България по-нататък? Засега отговор няма, което означава, че в момента няма и нужда от тях. От доста време властите в страната размишляват, а и правят опити да намерят някакво практическо приложение на току-що закупените атомни реактори. Засега едно-единствено нещо е ясно – публични пари за строителството на новата електроцентрала няма.
Обсъжданите варианти да се върне поне част от платените милиони евро за ненужните реактори са в основни линии два. Първият е да се намери някой купувач, който да ги вземе на незнайно каква цена. Тук е ясно, че който и да се съгласи да си купи произведеното за друг клиент атомно оборудване, няма да плати толкова, колкото плати България на Русия. Т. е. България ще си върне нещо, но пак ще бъде на загуба. Перспективите пред този вариант не са особено оптимистични, като е достатъчно да се каже, че такъв неуспешен опит вече беше направен с Иран от самия премиер Бойко Борисов и нищо не се получи.
Другият вариант е да се намери някоя компания, която да се съгласи за своя сметка и със свои средства да дострои атомната централа в Белене и да я оперира самостоятелно и без помощ от държавата на чисто пазарен принцип. Говори се, че такива предварителни разговори са водени с 3-4 големи фирми от Америка, Франция и Китай. Черно на бяло обаче нищо няма. Според министъра на енергетиката Теменужка Петкова нещо по-конкретно може да се случи едва след 6-8 месеца. Друг е въпросът, че май никъде в Европа няма чисто частна атомна централа, но пък защо България да не бъде първата в това отношение!?
Междувременно е сигурно, че кахърите на НЕК няма скоро да се разсеят, тъй като освен решение на проблема Белене, от нея се очаква и да почне да трупа финансови средства, за да върне държавния заем, с който плати на руснаците. Тя вече е достатъчно задлъжняла и новият дълг й дойде в повече, обричайки я на драматично технологично изоставане в инвестициите за подновяване и поддръжка на съществуващите вече държавни централи.
Точно преди 27 години, на днешния ден е пуснат в експлоатация първият участък от софийското метро - от “Сливница” до “Константин Величков”. Днес столичният “Метрополитен” разполага с 52 влака по първата и втората линия и 30 по третата...
Българо-албанска бизнес камара ще подпомага връзките между албанската и българската общност в сферата на бизнеса, като амбицията е да създаде едно уникално пространство, което ще свързва диаспората с нейните корени. Камарата ще играе важна роля в сферата..
В митрополитската катедрала "Св. Неделя" архиереи на БПЦ отслужват заупокойна света Литургия в памет на игумена на Зографския манастир архимандрит Амвросий. След кратко боледуване Негово Високопреподобие схиархим Амвросий напусна този свят на..
Източните Родопи са едно от малкото места в Европа, където природният баланс е възстановен почти до състоянието си отпреди два века. Тук..
Студенти от Софийския университет "Св. Кл. Охридски" посетиха Радио България като част от обучението си в специалност "Балканистика". Гостите бяха..
През 2032 година България и Дания ще изберат свои градове за титлата "Европейска столица на културата". Процедурата ще започне през 2026 година,..