Гражданското общество не се състои в това веднъж да излезеш на протест, то трябва да е организъм, способен да провежда диалог между отделните свои представители. Гражданското общество следва да е фактор, който е жив и буден при всяка несправедливост в държавата, който трябва да реагира незабавно на всеки удар, на всяка грешка, която правят управляващите. Думите са на младия режисьор и сценарист Алекс Мануилов, който успява да побере цялата палитра от проблеми на едно съвременното общество в своя текст-пърформанс „Държавата”.
Авторът вече е познат сред театралната критика със своята драматургия и оригинални виждания като режисьор, но с „Държавата” успява да прикове вниманието на най-изтъкнатите театроведи и изследователи. От тях получава оценката, че подходът му е напълно новаторски и непознат до сега в театралното изкуство.
Преведен на пет европейски езика, текстът на Алекс Мануилов в продължение на две години „разговаря” с многонационалната чуждестранна публика. От скоро обаче „Държавата” има своето българско превъплъщение. То е много ярко, близко до отделния човек и същевременно пряко въздействащо върху сетивата на младата публика. В София новаторската творба говори от първо лице с гласа на Пламен Горанов, младият мъж, който българите запомниха с акта на самозапалване в знак на несъгласие с конкретни несправедливости в държавата. Пламен се вмъкна като тема много категорично в мен, той се появи и сякаш каза –„ето, тук съм аз, аз съм част от държавата и трябва да се съобразите с мен!“– казва режисьорът Алекс Мануилов:
Аз лично бях много засегнат емоционално от това, че човек може да се самозапали заради проблеми в държавата. Това все пак е краен, отчаян, екстремен акт, който показва колко много неща сме объркали в страната, в която сме събрани тук – в България. Пламен даже не беше единствения, той е един от всички 13 или 14 човека, които посегнаха на живота си чрез самозапалване. Повечето бяха здрави на външен вид хора, млади и с професия. За мен беше естествено в даден момент да взема тази тема. Това се случи точно в представлението „Държавата”. Подходът в театъра да се намалява ролята на актьорите и да се увеличава участието на публиката не е нов. С него се постига усещането, че се дава повече власт, повече пространство на зрителите, отколкото на твореца. Също така публиката застава от страната на твореца, тя е участник и това е безкрайно интересен процес – казва Алекс Мануилов.
Основната концепция е за това, че трябва да дискутираме, да се опитаме да кажем какво е демокрацията за нас и как функционира тя. И не само да го кажем, но и да покажем, да го изживеем чрез някакъв сценичен, театрален, пърформативен модел – това беше моята идея.
Късометражният филм "Човекът, който не можеше повече да мълчи" – копродукция между Хърватия, Франция, България и Словения, и "Стажантът" с участието на актрисата Мария Бакалова са продукциите с българско участие, включени в надпреварата за..
Петима автори и четирима преводачи ще са резиденти на Къщата за литература и превод през 2025 г. Писателите ще работят върху свои проекти, а преводачите ще търсят нови български автори и заглавия за превод, които да предложат на подходящи..
В Българския културен институт в Берлин (Leipziger Str. 114 – 115, 10117 Berlin) тази вечер от 19.00 ч. се открива изложбата "Полет" на художника Маргарит Цанев – Марго (1944-1969). Рисунките са собственост на семейството на автора, а акварелите..
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да..