От началото на тази седмица влязоха в сила последните промени в Закона за движение по пътищата, съдържащи невиждани и безпрецедентни нови наказания, глоби и други санкции срещу опасните шофьори. По-голямата и по-добрата част от обществото ги аплодираха, някои дори поискаха още по-голяма строгост и нулева толерантност за тези безумци на волана, които са в основата на т.нар. от медиите „война по пътищата” на страната. Причините за изравянето на томахавката от страна на пътната полиция са много, но един ТВ водещ много точно и кратко ги определи като „липса на плашещи и обезкуражаващи наказания и липса на контрол за спазването на закона”.
А че по българските, неотговарящи и на най-елементарните европейски изисквания за качество, безопасност и спокойно пътуване пътища се води истинска война с около 1000 жертви годишно и десетки хиляди ранени и осакатени завинаги хора изобилието от доказващи факти е изумително. В България има всичко на всичко две и половина недовършени магистрали, отговарящи с много условности на европейските представи за подобни пътни артерии. Т.нар. главни пътища, т.е. от национално значение, са на равнището на сходните пътища в Европа от 70-те години на миналия век. Второкласната пътна мрежа между малките населени места в последно време прилича повече на трасета за мото-крос, отколкото на съоръжения, по които трябва нормално да се придвижват моторни превозни средства – половин метрови дупки в асфалта, цели затрупани от свлачища участъци, некачествени и безотговорни на две-на три направени повърхностни ремонти. И навсякъде, и по всяко време на денонощието и през всеки сезон агресивни, нагли и неспазващи никакви правила шофьори, които карат 15-20-годишни, но мощни и бързи автомобили.
България е една от трите най-опасни и с най-много жертви по пътищата страни в Европа. Проблемът не е само икономически, политически и строителен. Той е национален и дори международен, защото по тези пътища се движат и стотици хиляди чуждестранни товарни и пътнически автомобили.
При тези нерадостни обективни условия, особено важен става контролът върху автомобилното движение. Новите промени в Закона за движение по пътищата не могат да оправят самите шосета и магистрали, но могат да направят живота тежък на всеки опасен шофьор. Ако се спазват. Публична тайна е, че 60% от наложените от пътните полицаи парични глоби въобще не се плащат и никой не си търси парите и отговорност от виновните. Сега влиза в сила една от най-радикалните мерки, освен, че паричните глоби се вдигат почти двойно и стават направо разоряващи за повечето безпарични българи. И електронните системи на пътната полиция и приходната агенция ще следят автоматично дали се плащат или не. Тогава санкциите вече стават астрономически и няма как да не накарат да се замислят и най-лудите глави. Сега вече на виновните ще се свалят регистрационните табели и те няма да могат да карат колите си.
Дали тази крайна мярка ще се прилага в предвидените от закона случаи от пътните полицаи, още не се знае. Тя едва ли е и магическата пръчка, която ще донесе мира по българските пътища. Но че е по-плашеща от всичко останало /да не споменаваме влизането в затвора, което е почти изключение при пътните произшествия/ и по-радикална, е ясно. Засега предпоставките за успех на тази крута мярка са добри, защото обществото я одобрява, а вероятно и ще помага за прилагането й. Войната на българските пътища трябва да бъде прекратена дори и да е нужно полицията да изрови томахавките срещу опасните шофьори. Успех и да чукнем на дърво. Каузата си заслужава.
В "България днес" на 9 януари ви предлагаме да чуете интервюто, което Симеон Сакскобургготски даде специално за БНР. Монархът и бивш премиер на България, който обикновено се..
"Ако Народното събрание не приеме държавния бюджет за настоящата година, могат да последват протести". Това заяви в интервю за БНР главният икономист на КНСБ Любослав Костов. "За пореден път бюджетът става заложник на политическите интриги и на..
Българският език и култура ще продължат да се изучават в училища в Украйна, а украински студенти от български произход и занапред ще бъдат приемани приоритетно в нашите висши училища. За това се договориха образователните министри на двете страни проф...
Година на политическа нестабилност и противопоставяния не толкова на идеи за излизане от дългогодишния властови ребус, в който се намира България, а на..
Часовникът на кукления театър е една от емблемите на град Стара Загора вече 48 години. Той е пуснат в действие през 1977 година и е единственият такъв..
"Позицията на правителството е константна. Българската православна църква (БПЦ) е една и неделима. Нейното единство е от особена важност за обществото. При..