Създаден като пропагандна витрина на социалистическото изкуство с личната благословия на Людмила Живкова, министър на културата и дъщеря на комунистическия лидер Тодор Живков, "Дом Витгенщайн" успява постепенно да се отърси от идеологическия замисъл на съществуването си и да спечели елитна публика. По повод 40-ата годишнина на този български културен институт във Виена Държавната агенция “Архиви” разказва историята му в документална изложба.
"Дом Витгенщайн" е първият подобен институт, открит във времената на Студената война в една от културните столици на капиталистическия свят. При това той бива разположен в изящна сграда с архитектурна стойност, за чието построяване допринася голям австрийско-британски философ.
Ремонтираният дом отваря врати на 4 януари 1977 г. с оперен концерт в новопостроената концертна зала и приютява Българския изследователски институт – организатор на научни конференции и културни събития, дружеството “Приятели на "Дом Витгенщайн", културно-просветната организация “Св. св. Кирил и Методий” и много други. В над 300 архивни снимки и документи, които се показват за първи път, Държавната агенция “Архиви” се връща към първите събития и проследява развитието на културния институт до наши дни.
От хилядите събития е много трудно да се изберат най-ярките и все пак един от върховете е през 1984 г. с изложбата на 156 рисунки на Пикасо – казва Галина Пиндикова и добавя, че мнозина може би ще се запитат защо именно Пикасо. – В онези години общуването между двата лагера не беше толкова лесно. Тези рисунки обаче се оказват собственост на д-р Петер Лудвиг, колекционер в близки отношения с културното ни министерство, и той се съгласява да ги предостави на дома. Така изложбата минава при изключителен интерес, а после е показана и в Градската галерия в София. Иначе през годините най-много са изложбите в културния институт. В прекрасните и винаги пълни зали са излагали творбите си български художници – съвременни и класици, приложници, скулптори, автори, боравещи със стъкло и тъкани, дизайнери. На второ място са концертите, тъй като за Австрия оперните певци са едни от най-добрите ни посланици – например Люба Велич, камерзенгерин на „Щатсопер", но също множество литературни четения и театрални представления. Най-скорошната снимка пък, която показваме, е от закриването на изложбата в края на м.г., посветена на 40-ата годишнина на дома, чието лице е професорът от Виенския университет Стоимен Стоилов. Тук е мястото да добавя, че през годините изкуството напуска стените на "Дом Витгенщайн" и е пренесено в големите музеи и зали в цяла Австрия.
Документалната изложба ще остане в зала „Средец” на Министерството на културата от 4 до 11 май, след което на най-българския празник – 24 май, ще бъде разположена сред разкошните салони на "Дом Витгенщайн" като възпоменание за отлетелите възвишени мигове с изкуството на даровити творци.
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..