До 14 юни в столичната галерия „Арте” могат да се видят творби на три от големите дами в българската живопис. Това са Олга Вълнарова, Елза Гоева и Мария Столарова. Изложбата е първа част от поредица, която представя творчеството на талантливи художнички, оставили запомняща се следа в нашето изкуство. Творбите в експозицията – пейзажи и натюрморти, са рисувани от средата на ХХ век до наши дни. Както отбелязва за Радио България изкуствоведът проф. Чавдар Попов, става дума за прочути имена, макар и различни по темперамент, по стилистика, по тематични и сюжетни предпочитания. И още: Събирането на трите художнички на едно място е до известна степен условно, тъй като това, което ги свързва, е принадлежността към приблизително едно и също поколение. А и трите са изцяло отдадени единствено и само на живописта. И, разбира се, на високото художествено ниво. Оттам нататък започват различията.
Олга Вълнарова е представена с една много изискана колекция от няколко творби – картини от последните й години, с много сложни, поетични инвенции, които са почти на границата на фигуративното и абстрактното, с едни интонации, които отиват отвъд видимостта, отвъд фигуративността, с много сложни живописни опуси. Изключителни творби.
Елза Гоева, която е единствената жива участничка от трите, всъщност показва последните свои произведения. Тя е много изискан живописец, който в тоналните преходи търси изразителност в една осезаема фактура, но много фина като стилистика, с условни композиции.
И, разбира се, Мария Столарова е представена с известните си натюрморти. Те черпят вдъхновение от възрожденските алафранги. Работите й са симетрично построени, изградени според една доста минималистична естетика, заедно с това също с много високо качество.
Според проф.Чавдар Попов изложбата е истинска наслада за всички, които ценят най-съкровеното в живописта. А като че ли в нашето време, изпълнено с множество предизвикателства, с огромна визуална информация, която трудно можем да смелим, се объркваме.
Все пак, подобни изложби за мен са лично като един духовен и пластичен оазис, чист кислород. Една спирка, където човек може наистина да отдъхне и да се съсредоточи в себе си и картините, да получи истинско удоволствие от общуването с една прекрасна живопис.
Доколко трите талантливи дами се вписват в художествените търсения на своето време, а и на нашето?
Смятам, че автентичното изкуство е винаги актуално. Независимо от индивидуалните особености на всяка една от тези художнички, аз съм сигурен, че те са еднакво актуални и вчера, и днес. Сигурен съм, че ще бъдат също толкова актуални и утре.
И още: според проф. Попов тази изложба е добър повод за всички, които искат отново да се върнат към автентичните стойности на чистата живопис. Защото това рядко се случва напоследък. Имаше наскоро една прекрасна изложба на Вера Недкова в Националната галерия, също изключителна художничка. Такива експозиции са важни и имат своето място в художествения живот, защото ни напомнят, независимо от всичко, че истинският талант съществува. Макар и рядко, ние можем да го видим, да се докоснем до него. И това винаги носи положителни емоции – обобщава Чавдар Попов.
Снимките са предоставени от галерия „Арте”
Коледа е много специален празник за певицата Румяна Коцева. Години наред тя събира семейството и приятелите в дома си – съкровени моменти, които топлят дните ѝ до следващата Коледа. Тази година поп певицата подари емоционално музикално преживяване на..
Румънският президент Клаус Йоханис награди маестро Найден Тодоров с орден "Културни заслуги" с ранг "Велик офицер" за "Популяризиране на културата". Престижната награда е признание за дългогодишните усилия на маестрото в двустранното сближаване. Тя се..
Българистиката е предмет на особена почит в държавния педагогически университет "Богдан Хмелницки" в украинския град Мелитопол. Затова не е изненада, че именно той е домакин на поредното издание на Международни българистични четения "Младите в науката..
"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се..