Прехласваме се пред непомрачената им красота, ала не се замисляме за онези невидими ръце, възвърнали първоначалния им блясък. И сред изкуствените светлини забравяме, че безсмъртието е отсъдено единствено на времето, а на човеците – да съхранят за вечността най-стойностното, създадено от тях самите.
Тази година има повод да обърнем внимание на Етнографския музей, защото той чества троен юбилей – 100 г. от създаването си, 80 г. от смъртта на основателя си Стою Шишков и 170 г. от построяването на къщата на Куюмджиоглу в Стария град – обяснява кураторът Владия Михайлова. – Обикновено публиката свързва музея с неговите отворени зали, с изложбите, но когато той затваря вратите си, настъпва всекидневната невидима работа в реставраторското ателие. Защото огромните колекции трябва да се поддържат, а за това са нужни постоянни средства и често културните институции се разкъсват между желанието да съхранят вътрешния си живот и видимостта в публичното пространство. В случая с дарителската кампания - тя цели не просто да отвори вратите и да каже вижте какво се случва там, но и дава шанс на хората да бъдат съпричастни към вътрешната дейност на музея и чрез дарението си да осмислят какво е за тях значението на това културно наследство.
Картините, които ще бъдат реставрирани с помощта на даренията, са на художниците Енчо Пиронков, Анастас Стайков, Дарена Георгиева, Петко Владов, Елза Гоева и Колю Витковски. Платната изобразяват бита, делника и празника в българската култура на 20-и век – музиката, пазара и панаирите, розобера, жътвата, коситбата, бакърджийството, самарджийството.
Повечето от картините показват различни моменти от всекидневието – допълва Владия Михайлова. – И това е изключително интересно особено в Пловдив - град, пълен с история и памет, да видим подобен традиционен начин на живот и колко се е променил той в наши дни.
Дарителската кампания ще продължи до 5 септември, а реставрираните картини ще бъдат показани в Етнографския музей на 15-и същия месец. Изложбата ще бъде едно от специалните събития на фестивала “Нощ/Пловдив”, който ще се проведе в средата на септември за 13-ти пореден път.
В първия ден на фестивала основно ще бъдат достъпни музеите и галериите, ще има отворени ателиета – например на художника Атанас Хранов, както и изложби на студенти в Стария град – разказва за програмата Владия Михайлова. – На следващия ден фондация “Отворени изкуства” ще отбележи десетия си юбилей с участието на артисти от Америка, Франция, Испания, Финландия, България, сред които се открояват известният испански артист Исак Кордал и финландско студио от архитекти, изследващи утопичните пространства. Зрителите ще могат да се включат и във виртуални разходки из града с помощта на френския автор Аделин Швайцер. Чрез VR очила (очила за виртуална реалност) те ще погледнат от мобилните си телефони света по различен начин, водени от режисьор. В програмата са включени и лекции – проф. Владимир Градев ще говори в Католическата катедрала за свещеното изкуство, колекциите на Ватикана и връзката им със съвременността. Очаквайте и много други изненади на открито, тъй като един от акцентите през т.г. ще бъдат именно публичните пространства на града.
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..