До 2019 г. София да се сдобие с около 150-200 км велоалеи – това планира Столична община. Но дали този проект е осъществим в условията на съществуващата градска среда? Кои са слабите звена в сегашната велосипедна инфраструктура? Как да се стимулират гражданите да ползват велосипед? По тези въпроси търсим мнението на арх. Петя Петрова от сдружение „Велоеволюция“:
На първо място, на сегашната инфраструктура й липсва поддръжка. Тя почти отсъства от кръстовищата, а всъщност те са едно от най-опасните места за велосипедистите и там те имат най-силна нужда от защита и яснота откъде минават – категорична е арх. Петрова. Когато от велоалея тръгне начинаещ велосипедист и стигне до кръстовище бeз инфраструктура, той се оказва в рисково положение. Другото слабо място са тесните велоалеи.
За щастие от октомври месец миналата година Министерство на регионалното развитие и благоустройството предвижда в нормативните си актове по-широки велосипедни пътища.
Според измененията, ще има зони за споделено пешеходно, велосипедно и автомобилно движение, както и на обществения транспорт за превоз на пътници. В тези зони не се допуска преминаване със скорост по-висока от 30 km/h. Навсякъде, където е възможно, велосипедните трасета ще се осигуряват като самостоятелни велосипедни алеи, отделени от автомобилното движение. Самостоятелни велосипедни алеи се проектират и на местата, където велосипедните трасета не съвпадат с направлението на уличната мрежа, като при паркове и градини.
От „Велоеволюция“ препоръчват обособяване на пешеходни зони с частична забрана за каране на велосипеди, както е в много западноевропейски градове.
„В жилищните зони, налагането на успокоен трафик с ограничение от 30 км/ч ще благоприятства безопасността на пешеходците най-вече“, смятат от неправителствената организация.
Според последните данни, които са от 2010 г., велосипедистите са около 1% от всички участници в движението. Целта, която си е поставила Столична община, е този процент до 2019 г. да се увеличи поне три пъти. Реалистични ли са подобни очаквания?
Това е един голям скок, който изисква стабилна политика – отговаря арх. Петрова. – Освен качествена инфраструктура, трябва да се обмислят и други мерки, с които да се стимулират деца и възрастни да ходят на училище и работа с колело, да се насърчат пътуванията на кратки разстояния с велосипед. Множество неинфраструктурни мерки могат да спомогнат значително да се увеличи този процент, но на първо място според мен е посланието, което отправя Столична община към гражданите. Качественото изпълнение на тротоарните скосявания, удобни кръстовища – всичко това е послание, че велосипедистите са желани в града.
В последния за месец февруари 2025 година ден "България днес" с трепет насочваме поглед към предстоящите празнични дни. Ще говорим за символиката на мартеницата, образа на Баба Марта и уникалността на традицията за региона. На 2 март тази година..
Днес следобед вторият хеликоптер за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха кацна в България, съобщи здравното министерство. Той ще бъде разположен в регионалната база на HEMS в гр. Сливен. Сформирани са и осемте авиомедицински екипи, които..
Министърът на външните работи Георг Георгиев прие днес в МВнР Сюзън Фалатко, която пристигна в София преди няколко дни като временно управляващ посолството на САЩ в България. В съобщение на МВнР се посочва, че по време на срещата министър Георгиев и..
На церемония в присъствието на президента Румен Радев българското знаме беше издигнато на 21 метров пилон в местността Звездата край Етрополе близо до..
Талантливият млад художник Недислав Пеев, диагностициран с 90% аутизъм, от днес разполага със собствена галерия в Добрич. Благодарение на..
Архиерейска заупокойна света литургия беше отслужена в митрополитската катедрала “Св. великомъченица Неделя” по повод първата годишнина от смъртта на..