Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автомобилният салон в София даде повод за сериозни пожелания

Снимка: БГНЕС

В неделя, 22 октомври, в София приключва най-големият автомобилен салон, провеждан в столицата от 25 години насам. Около 40 световни марки показаха през 2017 г. над 300 автомобила с десетки технологични новости. За първи път посетителите имаха и възможност да тестват част от експонатите и интересът към салона бе изключително висок. Но в дните на провеждането му се случиха събития, предизвикали сред българите и сериозен размисъл за автомобилния пазар в родината. На пръв поглед, по продажба на нови автомобили през първите 8 месеца на годината автомобилният пазар в България е сред най-проспериращите в Европа с ръст от 18,1 на сто и много добри перспективи до края на годината, при това на фона на среден спад в ЕС от порядъка на 2 на сто. Данните обаче щяха да са наистина впечатляващи, ако 18,1 процента ръст не се равняваше на едва 2542 коли и ако общият брой на продадените нови автомобили не възлизаше на само 18 709. Ниският брой на закупените нови автомобили не се дължи на липса на интерес, а на ниската покупателна способност, защото цените на автомобилите за масово потребление, изложени на салона в София, варираха между трудно постижимите за българина 24 500 лева и 46 500 лв. Докато автомобилният салон в София се провеждаше, от Румъния дойде новина, че там се прилага екологична програма за cтимyлиpaне oбнoвявaнeтo нa aвтoмoбилния пapĸ. На румънци, които желаят дa зaмeнят атомобил, по-стар от 8 години c нoв, властите отпускали 1400 eвpo, зaĸyпуващите нoв eлeĸтpичecĸи aвтoмoбил можели да получат oĸoлo 10 000 eвpo, a избpaлитe xибpид – дoпълнитeлни 1000 eвpo. Щом в една съседна държава с относително сходни икономически и социални реалности се прилага подобна политика, такава би била възможна и в България. Но в България идеите в това отношение са твърде различни. През април с наредба на правителството екотаксите за нови автомобили паднаха с 5 процента, за електромобили – с 30 на сто, а за стари автомобили се увеличиха. През юни министърът на околната среда Нено Димов предложи да се вземат мерки, които да направят вноса на стари коли неизгоден и да са насочени не към потребителите, а към продавачите на такива коли. Ако съдим по резултатите от тези мерки и идеи, съществена промяна на автомобилния пазар не е настъпила и потреблението на нови автомобили си остава твърде ниско. Фактите говорят за необходимост от по-ефективна политика.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Столичната община осигурява "По-голям брат/сестра" на децата в социални институции

Програма на Столичната община, наречена "По-голям брат/сестра", ще осигурява подкрепа, приятелство и вдъхновение за децата в центрове за настаняване от семеен тип, съобщиха от общинската администрация. " С малко внимание и грижа можем да променим..

публикувано на 12.01.25 в 09:07

Кои са изобретенията със знак "Направено в Унгария"?

Химикалката, пожарогасителят, холограмата и езикът за програмиране Бейсик са изобретения, създадени в Унгария. Този малко известен факт разкрива интерактивната изложба Made in Hungary ("Направено в Унгария"). Тя е предназначена за ученици на възраст..

публикувано на 12.01.25 в 07:30

Ще е снежно, ще застудява и температурите ще са без дневен ход

В неделя  още през нощта синоптичната обстановка в страната ще се усложни. В Южна България, Предбалкана и Лудогорието ще има валежи от сняг. Значителни ще са количествата в Югозападна България и южните склонове на Родопите и ще се образува нова..

публикувано на 11.01.25 в 17:28