Една изложба ни пренася в домашните и обществените бани, в бардаците, шантаните и спалните, за да открехне най-интимния свят на градския човек от първата половина на миналия век. С помощта на 150 рисунки, експозицията “Илия Бешков – свян и страсти” в Пловдивската градска художествена галерия разкрива най-съкровени тайни, ревниво пазени от обществото.
След държавния преврат в България през 1934 г., когато парламентът е разпуснат, партиите са забранени, а над печата е наложена тотална цензура, Илия Бешков не може повече да публикува своите помитащи карикатури. Тогава се увлича от идеята да нарисува всичко, което хората потайно вършат, и изпъстря своите бележници с образите на възбудени мъже, похотливи вдовички, прояви на най-долни страсти. Така се раждат рисунките, които вече бяха изложени в столичната градска галерия, а в момента могат да се видят в Пловдив.
Изложбата има две цели – да извади на бял свят непоказвани рисунки, които Илия Бешков е правил единствено за себе си и да проследи развитието му като художник през годините – казва нейният куратор Красимир Илиев. Той е чувствителен като карикатурист и откликва на всяко политическо събитие, но също така е привлечен от интимния свят на човеците, както нарича хората. Още повече, че според него интимният свят се отразява върху всяко човешко поведение, включително и в политиката.
Когато през 1938 г. Илия Бешков прави първата си изложба, критиците го наричат “изобличител на порочното в живота”. Но той самият ги опровергава с думите, че не е съдия, за да издава присъди.
Това всъщност са най-човешки неща – казва още кураторът. – По негово време например се е смятало, че отиването на един зрял възрастен мъж в публичния дом не е особено подсъдно от гледна точка на морала. Разбира се, било е доста популярно и сред художниците. На младите момичета пък се е казвало да не минават по ул.“Мария Луиза” (в столицата), защото не е хубаво да виждат разголените жени. Обществените и домашните бани също са много любопитно място, което Илия Бешков си е представял и го е пресъздавал. Той самият казва, че не рисува човеци, т. е. не гледа хора от натура, а ги сътворява. С други думи, можел е да създаде жени в баня, както често се е забавлявал да го прави, или семейство в домашна баня, където, естествено, никой не е съумявал да надникне.
Освен с рисунките, зрителите ще могат да се запознаят и с размисли на художника, които той е записвал в своите дневници. Неотдавна неговата книга “Черната тетрадка” беше публикувана – след 57 години, колкото е живял и самият Илия Бешков. И докато на страниците й художникът е давал безпощадна диагноза на заобикалящата го действителност, Държавна сигурност прилежно е попълвала сдруг вид записки досието му от над 200 страници.
Някои фрагменти от негови изказвания излизат за първи път – добавя Красимир Илиев. – Те не са от “Черната тетрадка”, а от друга, червена на цвят и не са публикувани никъде досега. В тези своеобразни дневници той е записвал размисли, които не е можел да изкаже нито публично, нито дори пред приятели. Илия Бешков е имал досие, а брат му е бил убит от т. нар. "народен съд", обвинен като министър в едно от правителствата малко преди 9 септември 1944 г.
Илия Бешков е един от най-значимите художници на ХХ век. И когато рисунките му напускат границите на България, той е сравнен с най-големите имена на всички времена – Рембранд, Гоя. Но не по-малко важно е, че зад големия творец стои един добър човек. Обичам хората, ще изповяда той в червената си тетрадка: От нищо друго не се умилявам, не се отвращавам, не плача и не примирам от страх, както от хората... Цялата горчивина на своя живот аз превръщам в искрена и чиста усмивка, с която дарявам първия срещнат човек.
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..