Център на българското председателство на ЕС, Европейска столица на спорта през 2018-а…сериозни поводи за гордост, но и предизвикателства за хубавата стара София. През март тя ще стане и една от световните столици на киното с амбициозната програма на ХХII международен филмов фестивал София Филм Фест (7-18-29 март 2018 г.). Впрочем, годината започна много силно за българското кино.
Изключителна чест за България! – така Стефан Китанов, директор на София Филм Фест (СФФ), определи сериозния пробив на страната ни на международното фестивално поле. За първи път, 29 години след филма „Иван и Александра” на Иван Ничев, в конкурса на Берлинале имаме българска лента в основната програма на фестивала. Неин режисьор е Милко Лазаров, а сценарист – Симеон Венциславов. Филмът със заглавие „Áга“ е избран да закрие престижния фестивал.
„Áга“, с която на 7 март ще бъде открит СФФ, е необичайна по своя сюжет творба. Действието се развива далеч на север, главните герои – Седна и Нанук, са семейство ескимоси. След смъртта на Седна Нанук извървява дълъг път, за да открие дъщеря им Áга, напуснала семейството преди години. Винаги ме е вълнувало как модерният и бързо развиващ се свят засяга малките общности… Възхищавам се на хора, които живеят в непоносими за модерния човек условия и успяват да съхранят деликатните си взаимоотношения и да приемат живота смирено и състрадателно, разказва режисьорът Милко Лазаров.
През 2018 г. темата на София Филм Фест, преплетена творчески във визията на фестивала, е свързана и с избора на София за Европейска столица на спорта. Акцентът е върху масовия спорт и върху значението на спорта като приоритет в живота на хората. Този специален фокус ще присъства и във филмовата програма на фестивала чрез селекция от филми и събития на спортна тематика.
Стефан Китанов отбеляза и друг важен факт: предстои 15-ото издание на София Мийтингс – платформа на копродукции, която събира творците и техните проекти с филмови фондове, продуценти, дистрибутори, журналисти. За тези години София Мийтингс е осигурила финансиране на немалко филми– български и чуждестранни, представили се успешно и на СФФ, и на световните екрани.
Благодарение на изпълнителния директор на СФФ и ръководител на София Мийтингс Мира Сталева и нейния екип, отново в София ще пристигнат над 150 представители на европейската филмова индустрия. На пресконференцията, посветена на София Мийтингс – нашия коопродукционен пазар, ще ви дадем информация за свършеното през тези 15 години, за всички проекти, които са минали през платформата за копродукции, но и какво е станало с тях. Тоест, в какви филми са се превърнали. На София Мийтингс показваме и най-новите български филми в завършен и в незавършен вид, там става ясно и кои български заглавия след представянето си на тази платформа са отишли по света. 98 процента от българското кино е тръгнало оттук, от София Мийтингс.
Световно признатата унгарска режисьорка Илдико Енеди ще бъде президент на международното жури, което ще определи носителя на голямата награда„София – град на киното”.
Сред филмите, представени в конкурсната програма, има и копродукции с българско участие: „3/4“ (2017) – България-Германия, с режисьор Илиян Метев;„Радиограмофон“ (Radiogram, 2017) – България-Полша, режисьор Рузие Хасанова. Израсналата в Родопите българска режисьорка Рузие Хасанова определя „Радиограмофон” като филм за свободата и за силата на музиката. Сред претендентите за тази награда са още:
- „Адам“ (Adam, 2018) – Германия-Исландия-САЩ-Мексико, режисьор Мария Солрун;
- „Гълъбът“ (The Pigeon/Güvercin, 2018) – Турция, режисьор Бану Съваджъ;
- „Наме“ (Namme/Namme, 2017) – Грузия, режисьор Заза Халваши;
- „Тиха нощ“ (Silent Night/Cicha noc, 2017) – Полша, режисьор Пьотр Домалевски.
Във фестивалната рубрика „Киното днес – големите майстори” публиката ще може да види най-новите филми на утвърдени имена от световното кино. В програмата на СФФ присъстват заглавия като „Без милост” (In The Fade) на Фатих Акин, „Нелюбов” („Нелюбовь”) на руския майстор Андрей Звягинцев, също и „Проектът „Флорида” (The Florida Project) – най-новият филм на Шон Бейкър.
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на..
"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се..