Тазгодишните Национални есенни изложби в Пловдив поглеждат отвъд повърхността чрез индивидуалните усещания на десет съвременни творци и тяхната интерпретация на скрити от очите на непосветените тайни – като в магически театър те могат да придават плътност на нещата, за да напуснат предустановените си очертания.
На 1 септември сред живописните декори на Стария град в Пловдив се открива най-дълго просъществувалият форум за съвременно изкуство у нас. Легендата отпраща към 1967 г., когато Александър Кръстев – пловдивчани го наричат Начо Културата заради приноса му за духовното въздигане на родния им град, излага в двора на къщата си акварели на художника Георги Божилов – Слона. Оттогава всяка година творци в класическите жанрове живопис, графика, скулптура, керамика, рисунка се представят пред публиката чрез самостоятелни изложби.
Идеята на Атанас Кръстев е била тези старинни къщи и най-вече дворните им пространства да бъдат населени с артистичен дух – разказва кураторът на изложбите проф. Галина Лардева. – По това време е имало много силна пловдивска художествена школа, а самият Атанас Кръстев е бил близък приятел с Георги Божилов, Димитър Киров, Йоан Левиев, Енчо Пиронков и другите изявени художници. И всъщност е дал възможност на младите тогава творци да имат алтернатива за излагане на своите работи – при това в неформален артистичен дух, а не в залите на СБХ или в окръжните галерии, както се е правело навремето. Идеята на есенните изложби винаги е била те да бъдат алтернативно място – на артистичния дух, на свободата на изказа, на поведението на една бохема, която е движила важни процеси в изкуството ни. Никога не е имало опит за налагането на някаква по-рестриктивна форма на изява, а изложбите са били свободни за всякакви експерименти, за алтернативни мисления, за нови процеси, които са въвеждали участвалите в тях художници.
Според куратора Националните есенни изложби дори и днес носят смисъла за алтернативност – на комерсиалния облик на повечето частни галерии и като трибуна на най-активните участници в новаторските процеси в съвременното ни изкуство.
От няколко години проф. Галина Лардева в качеството си на артдиректор си поставя за цел да обединява самостоятелните изложби чрез кураторски проект. И докато през м.г. тя представи плацебо ефекта в изкуството, през настоящата избраните от нея автори получиха задачата да изследват какво се крие “Отвъд повърхността”.
„Отвъд повърхността” в някакъв смисъл е и закачка, и широк поглед върху идеята за визуалния образ – обяснява проф. Галина Лардева. – Идеята за „над” и “под” повърхността е залегнала в българския език като модел за мислене на видимото и невидимото. „Отвъд” повърхността пък отива отвъд понятията и идеите за невидимото – и дълбинно, и повърхностно. Затова проектът ми се стреми да покаже автори,които могат да работят и на ниво материя, и на ниво смисъл във визуалния образ.
Свои творби ще изложат майсторът на портрета Богдан Александров, младият живописец Шевкет Сюнмез, поделящ живота си между Пловдив и Истанбул, пловдивската графичка Моника Роменска, фотографът Даниел Леков, изразяващият се чрез графика, рисунка и текстил Атанас Тотляков, Калоян Илиев – Кокимото, който е утвърдено име в художествения пейзаж и концептуалната живопис, сценографът и документалист Юлиан Табаков, скулпторите Мартиан Табаков и Мартин Трифонов и дебютантът в есенните изложби Явор Костадинов – наскоро завършил академията живописец. Както винаги, произведенията им ще бъдат показани в Балабановата къща, в къща Хиндлиян и в къща Мексиканско изкуство в Стария град.
Снимки: личен архив
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..