Анимацията е толкова свободно изкуство, с толкова много любопитни автори, от които всеки работи по свой собствен начин – казва проф. Анри Кулев, един от организаторите на форума и добавя:
Тази година се опитахме да не толерираме в пълнометражното кино някакви специални, формални търсения. Съсредоточихме се върху познатото за зрителя. В Европа големите кинематографии, които запазиха държавната си структура, произвеждат много филми за деца. Русия е една от тези страни, както и Франция, Испания, Германия… Да не говорим за Китай, където анимацията е на невероятна почит.
Освен филмовата програма, фестивалът предложи и множество съпътстващи събития:
Имахме доста предварителни инициативи като представяне на книгата на Юри Лазаров – „Чичо Весо Облия… отново“, след което открихме изложба на анимационни рисунки на студенти от Нов български университет (НБУ). Мисля, че тази изложба трябва да стане традиционна. Добре е новото поколение аниматори от рано да стъпват на професионалната сцена. Последва още една, традиционна изложба – „Белгийски комикс – 60 години смърфове“. Първата програма започна с късометражния филм „Етно“ на българската студентка Елица Костадинова. Минималистичен и изграден по фолклорни мотиви, на моменти напомня изразните средства на Йордан Радичков. На втория ден започна детската работилница. Френският аниматор Карин Миралес отново бе тук. Тя работи с две групи деца – едните в неравностойно положение, а другите – съвсем малки мислители и аниматори.
Българското участие на фестивала бе представено от седем филма. Копродукцията на Белгия, Франция и Холандия „Тази красива торта“ взе отличието Гран При.
Това е един изключително зрял филм с нестандартен формат – късометражен, с продължителност 44 минути – разказа българският представител на журито Весела Данчева. Руският филм „Два трамвая“ получи наградата за най-добър детски филм.
Специалната награда в същата категория отново отиде при руски филм, преведен „Хоботчо“.
Като най-добър късометражен филм бе отличен „Лисугерът“ – Иран.
Кои са останалите наградени филми?
Гордеем се, че журито се състои от много талантливи художници, продуценти и режисьори, каза проф. Анри Кулев. Мариуш Вилчинскиот Полша е голямо име в нашите среди. Сергей Меринов също е икона в световен мащаб. Той измисли нова технология в пластилина и филмите му са изключително интересни и смешни. Направи голяма кариера в Холивуд. С него ще имаме уъркшоп със студенти от НБУ, а след това и във Варвара.
Историята на Световния фестивал на анимационното кино започва в края на 70-те години на миналия век. След политическите промени през 1989 г. провеждането на форума е преустановено. През 2011 г. той е възроден от група преподаватели и студенти от НБУ. Срещат подкрепата на Министерство на културата, Националния киноцентър, БНТ, БНР, община Варна. Ще продължим да работим за развитието на фестивала, защото веднъж загубена, традицията трудно се възстановява – казва Анри Кулев.
Снимки: БГНЕС и varnafest.org
В София представят пиесата "Системна грршка 2052", вдъхновена от метода "Форум-театър" на бразилския режисьор Аугусто Боал, който през 60-те години на миналия век създава т.нар. "вестникарски театър" (актьорите използват статии от вестници)...
Тринадесетият международен фотофетивал - биенале "Фодар" се провежда от 4 март до 6 април в "Двореца" (Национална художествена галерия) в София. Тази година кандидатите за участие са били 801 от 81 страни. За представяне в изложбата международното..
В ярка и запомняща се изложба "Въображението е моята кръвна система" художникът Емил Стойчев представя творбите си в Софийската градска художествена галерия, по случай своята 90-годишнина. Последните над 30 години той дели времето си между Париж и..
Писателят Калин Терзийски и неговият сборник с разкази "Има ли кой да ви обича?" отварят вратите на Българския културен институт в Берлин на 1 април,..