„Нека да погледнем”, „Погледни ме, виж ме” – с такъв картинен зов ни посреща изложбата от платна с живопис на Миглена Савова-Оклер в София. Това е първата самостоятелна изложба на талантливата българка, която от години живее и работи в Женева. Цветовете в творчеството й са ярки и провокативни, образите са мащабни и изразителни и носят общото усещане за емоция, породена от живото човешко общуване.
Знаем, талантливите имена в изобразителното изкуство обикновено получават свой отглас чрез художествената критика. За темата, подбрана от Миглена Савова-Оклер, критиката твърди, че чрез нейните лица тя дава своеобразен отговор на разочарованието, понеже в нашето време има свръхпроизводство на селфита. Всичко, предложено по много, води до отегчение и разочарование. Като творец Миглена Савова изследва човешкото лице и го предава чрез наситени цветове, а с тях подчертава ролята на лицето като носител на идентичността. Образите, които художничката пресъздава, са въображаеми и безименни, но върху тях прозират живи и реални проявления на човешката душа.
„Магията и дълбочината на лицето винаги са привличали Миглена като предмет на съзиданието. Тя се опитва да изобрази универсалното състояние на човешките емоции. Лицата винаги носят следите от историята на човечеството, а картината на едно лице може да бъде значима исторически и едновременно запомняща се и въздействаща за публиката.” По този начин възхитеният зрител интерпретира универсалните послания на изложбата от Женева, която гостува до 25 декември в бутиковата Галерия за съвременно изкуство на ул. „Будапеща” № 2 в София.
Експозицията „Нека да погледнем” е подредена със съдействието на сдружение „Толкова близо, толкова далеч” и с подкрепата на Държавната агенция за българите в чужбина. Аз се представям като българска художничка, нищо че живея в Швейцария повече от 16 години – казва за себе си Миглена и продължава:
Заминах за специализация по проект за реставрация на скулптура през 2003 година, а след това преминах към „Историята на изкуството”. Впоследствие открих свое ателие в Женева. През последните години се занимавам с арт платформа, нещо от рода на арт агенция, която включва ателието за реставрация и консервация, не само на скулптура, но въобще на произведения на изкуството, но не само това. Към цялата тази платформа влиза и артистична школа, която се занимава с възрастни и с деца. Предстои откриването на неделно училище за българчета в Швейцария, които са от смесени бракове. Много ми се иска чрез изкуството те да учат да говорят български. Чрез изкуство и чрез игра езикът се усвоява много по-леко и по-добре. Темите в това ателие ще са свързани с България и родните автори. Аз съм завършила графика, но живописта е била нещо, което винаги ме е вълнувало. Много обичам цвета, контраста и провокацията на цветните съчетания. Сега в тази изложба, чрез принтове на мои картини, донякъде се върнах и към графиката. Според мен съвременният художник трябва да провокира публиката, да насочи вниманието й към актуални проблеми, към личностни и социални теми, защото ролята ни е да сме своеобразни будители. Ако едно изкуство не провокира, ако не даде материал за размисъл, то няма как да е полезно за хората. Умишлено подканвам зрителите да застанат с лице срещу нарисуваните портрети, с това аз ги провокирам да се вглеждат по-често в лицата на другите, а след това да опознаят по-добре себе си.
Художниците са космополитни личности и могат да живеят навсякъде. Да избереш най-доброто място за себе си не е емиграция, а потребност за работа и търсене на изява – казва още Миглена Савова-Оклер. Изложбата е на първо място по посещаемост в бутиковата галерията в София, тя предизвика интерес дори преди да бъде открита – казва галеристката Цветелина Русалиева и допълва:
Ние с Миглена се познаваме отскоро, но работим с автори, които са в чужбина, за да ги представим в България. И в бъдеще сме замислили няколко съвместни проекта. В галерията на Миглена Савова в Женева ще гостува изложба на български художници. Това е първата крачка към едно важно и ползотворно сътрудничество, за да можем да достигнем до по-широка аудитория, а и да си подадем ръка като българи.
Снимки: Sofia Contemporary Art
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал..
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да..