Ексцентричен, своенравен, особняк – той подминава етикетите на времето, а думите, родени в мълчание, превръща в образи и цветове. И въпреки че пред малцина открехва портите на интимния си свят, в изкуството е искрен и освободен.
Деветнайсет непоказвани досега най-ранни рисунки и графики на Димитър Казаков-Нерон вече са изложени в столичната галерия “Лоранъ” (до 30.11). Повечето от тях са нарисувани с литографско мастило в земни тонове и се отличават от широко известния пластичен език на художника.
Изложбата е своеобразно изключение от популярния образ на художника – разказва изкуствоведът Марияна Аврамова. – Това са съвсем ранни творби от периода на казармата и началото на обучението в Художествената академия и все още са далече от интереса му към фолклора и обреда, появяващ се на по-късен етап. Те по-скоро разкриват генезиса му и предвещават бъдещото му формиране. Излагаме серия от работи, посветени на майчинството, както и скици, послужили за бъдещи произведения.
Голяма част от рисунките също така съдържат наратив и интерпретират антични и иконографски схеми от християнството като Благовещение и Рождество Христово. Повечето от тях обаче са предадени по казаковски със стилизирани и в същото време много живи и интересни персонажи. В други творби може да открием и връзка със семейството – например в тази, която би трябвало да представлява троен портрет. На нея обаче са изобразени само майката и детето, докато бащата е предаден по символичен начин – вероятно заради ранната смърт на неговия родител.
Димитър Казаков идва на този свят преди 85 години – роден в полето под една круша, както споделя самият той, във великотърновското село Царски извор. Останал отрано без баща, сутрин той подкарва кравите с гегата, а птиците пригласят на детския му плач. И тъй като Божието творение непрестанно се простира пред очите му, той претворява красотата му с каквото намери под ръка – пръст, дърво, глина. Един ден, докато пасе добичетата и майстори някакъв предмет, край него с файтон минава съселянинът му Любо Андреев. Заинтересуван силно от момчето, след седмица той го записва в училището “Трудови резерви” и му намира работа в горнооряховския захарен завод.
В софийската художествена гимназия Димитър Казаков влиза 20-годишен, а после успява да завърши и Академията – през цялото това време той влачи тежките чували и хвърля въглища в пещта.
Той наистина има тежък живот – разказва още Марияна Аврамова. – Дълго време живее в провинцията – изкарва казармата в Горна Оряховица, а след като завършва академията е разпределен на различни места и се установява в Пазарджик, където работи като художник в завод. През 1970 г. решава да се премести в София, но не му е разрешено жителство, затова остава в Божурище. Едва в началото на 80-те получава възможност да живее в столицата – когато вече е достатъчно известен. Всъщност той още от студентските си години се бунтува срещу ширещото се тогава направление в изкуството и си спечелва доста врагове. Разбира се, естетиката на времето му влияе по пътя към изграждането на собствен стил, но той бързо се отърсва и настоящата изложба е показател за това. Дори няколкото работи от 1961 г., съдържащи символи от периода, не могат да се причислят към ширещия се тогава социалистически реализъм.
Заради това, че отказва да общува с всеки, си навлича прозвища и не е долюбван особено. Творчеството му обаче бива оценено в Ню Йорк, Париж, Виена, Токио, Торонто и негови произведения притежават Националният фонд за съвременно изкуство в Лувъра, московският музей “Пушкин”, императорската колекция в Токио. Художникът се отличава с експресивен и стилизиран език и в работите му могат да се намерят прилики с Шагал, Пикасо, ранните модернисти на ХХ век.
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..