Ако се вгледаме в картините на Валери Ценов, ще открием една имагинерна вселена, изпъстрена със символиката на мистични образи. Чрез “Тайните градини” той ни въвежда в сакралното пространство на собствената си душа, която бленува за един по-възвишен свят. В “Античните морета” ни разказва приказки от древността, а с женските си образи – духовни, светли и чисти, ни възвисява.
Символът на Майката-земя – на съзиданието, на раждането на живота, присъства в моите женски образи – казва художникът. – И едва ли има по-ярко изразен архетип от този, защото всички ние сме родени от майка и живеем на Земята. В женския образ аз влагам красота и хармония заедно с една вътрешна сила, която присъства в самата природа, една жизнена енергия, която сътворява всичко около нас и самите нас. Разбира се, тези внушения, емоции и форми са изведени още от антично време, а по-късно и чрез канона на православната икона.
Именно в лика на Богородица художникът открива онзи духовен елемент, който в ранните творчески години го отвежда към иконата. В началото на новото хилядолетие той прекарва месец сред тихата обител на Света гора, където рисува образите на светците за изложбата си “Докосване до Атон”. А скоро след това му предлагат да изпише иконата на Св. Клавдий в един параклис в Безансон и образа на Св. Йоан Кръстител в Желязната църква в Истанбул.
Иконата на Св. Клавдий от Безансон е създадена за френска обител близо до швейцарската граница – разказва Валери Ценов. – Дотогава образът му не беше рисуван на икона, защото е католически светец. Но тъй като той е живял през VII век, все пак стана възможно по каноните на православието да бъде направена подобна икона – на основата на миниатюри и други описания за неговото житие. Образът на Св. Йоан Кръстител пък е изографисан по поръчка на Лука Станчев, който е направил много за българската общност в Истанбул и специално за българската църква “Св. Стефан”. Иконата не е голяма и на нея Йоан Кръстител е изобразен като ангел пустинен.
Въпреки че е роден в Северозапада, Валери Ценов избира за свое житейско и творческо убежище Пловдив – домът на многото художници. Влюбва се в него като ученик в художествената гимназия и до ден-днешен античният град разкрива пред очите му все нови и нови пластове история и култура, извикващи възхита. Именно в Пловдив, където преподава на бъдещите художници в Академията, той намира своя автентичен свят, който го изпълва с любов. Затова не са случайни думите му, че една картина трябва да се започне с любов, за да не бъде тя мъртвородена.
Много емоции изпитва художникът, когато застава пред бялото платно – добавя той. – Защото бялото платно е хаос, в който той трябва да влезе и да създаде свое пространство. Но днес бих казал, че не е достатъчно една картина да бъде започната с любов – тя трябва и да бъде завършена с благост, за да осмисли присъствието си в реалния свят. Изобщо художникът стои на границата между духовното и земното и черпи образи от света на идеите и съзерцателното мислене, които впоследствие материализира чрез боите си върху платното.
Изключително ценен във Франция, в момента Валери Ценов представя поредната си изложба там – в културното пространство Porte rouge в Страсбург. За нея той е подготвил картини от циклите “Антични морета” и “Жив свят”, обединени под наименованието “Петият елемент”.
Снимки: личен архив
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..