Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Закупуването на нов автомобил – все по-достъпно в България

Снимка: shutterstock

Тези дни агенция БГНЕС съобщи, като се позовава на данни от Пътна полиция и вносители на автомобили, че настъпва промяна в нагласите на българина по отношение на закупуването на нов автомобил.

Това все още се случва със слаби темпове и от гледна точка на съотношение между нови и стари автомобили на глава от населението България е една от последните държави в Европа. Миналата година са регистрирани 43 368 нови и 226 657 употребявани автомобила, а 41% от автомобилния парк в страната е на възраст над 20 години.

В момента обаче компаниите вносители предлагат доста по-гъвкави варианти за закупуването на нов автомобил. Лихвите са ниски и нова кола може да бъде взета на лизинг с първоначална вноска от само 10%. През последните години расте използването на така наречения оперативен лизинг, при който автомобилът се взема под наем в дългосрочен план срещу плащане на месечни равни вноски без първоначална вноска. Това фактически е услуга, а не лизинг, в чийто край клиентът не придобива собственост върху автомобила. В повечето случаи потребителите на тази услуга не придобиват собственост, защото се възползват от възможността за замяна на автомобила. Миналата година, от всичките продажби на нови коли, около 30% са станали точно по тази схема.

Вносителите са категорични обаче, че бъдещето е в електрическите автомобили. При новите модели има автономия до 340 км, която в градски условия едва ли може да бъде надхвърлена за един ден. Обмисля се и вариант, при който лизингът да включва и право на 20 дни ползване на оборотен автомобил, който не е електрически, за да може клиентът да предприема пътувания до места, където няма зарядни станции и възможност да зареждане автомобила.

Вносителите очакват обаче и държавата да направи някои стъпки за стимулиране купуването на нови и екологични автомобили. Основно имат предвид предоставяне на данъчни стимули и форми на съфинансиране, каквито се практикуват дори в съседни държави. В Румъния, например, се въвеждат ековинетки, а за да стимулира предаването на кола за скрап, защото тя замърсява, държавата дава на собственика около 1800 евро субсидия. В България подобни стимули няма, но вносителите са убедени, че трябва да се работи в тази посока.

Редактор: Стоимен Павлов




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Агра 2025" среща науката с практиката

Най-новите технологични решения, продукти и проекти в областта на земеделието и агроиндустрията, ще бъдат представени на изложението "Агра 2025" в залите на Международния панаир в Пловдив, съобщава БТА. Тазгодишното 33-то издание на форума..

публикувано на 18.02.25 в 07:10

Валежите продължават и във вторник, по-значими – в Източна България

Във вторник , 18 февруари , минималните температури ще бъдат между минус 5 и 0°. В София ще е около минус 5°. В по-голямата част от страната ще се задържи студено, облачно, с валежи от сняг, в крайните югоизточни райони – от дъжд. Снежната..

публикувано на 17.02.25 в 17:40

Летището в София вече носи името на Апостола на свободата – Васил Левски

В навечерието на честванията в памет на Апостола на свободата Васил Левски, президентът Румен Радев официално наименува столичното летище "Васил Левски" – София,  съобщи прессекретариатът на държавния глава. По Конституция президентът има правомощията..

публикувано на 17.02.25 в 17:23