Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Въвеждането на тол системата цели по справедлив модел на таксуване

Снимка: архив

Тол системата в България ще стартира на 1 март с новите, по-ниски тарифи договорени между правителството и браншовите организации в транспорта. До 12 февруари те бяха в период на обществено обсъждане. Очаква се поправките да бъдат внесени на следващото заседание на министерски съвет и след това обнародвани в държавен вестник, заяви пред Радио България доц. Георги Балабанов, експерт в Националното тол управление и добави:



„В бюджет 2020 заложените приходи от тол такси са в размер на 225 милиона Евро. Тази калкулация е направена преди да бъдат намалени цените и обхвата на тол системата. Анализът на транспортния бранш показва, че всеки месец между 20 и 30 милиона Евро могат да се събират от тол такси. В началото на януари МС и браншовите организации се договориха, че за първите 3 месеца тарифите ще бъдат по намалената ставка. След това ще се направи анализ и ако се установи, че заложените приходи няма как да бъдат изпълнени, ще има промяна в тарифите и обхвата на тол системата. Като цяло голямата цел, която си поставяме с въвеждането на тол системата е да направим справедлив модел на таксуване и този, който натоварва и руши пътищата повече да заплаща повече.“

По думите на доц. Балабанов очакваната събираемост от тол и винетни такси за 2020 сумарно еоколо 370 милиона Евро. С редуциране на обхвата на тол системата до автомагистрали и първокласни пътища се оказва, че второкласните пътища, които до този момент са използвани срещу винетна такса, сега ще бъдат безплатни.

Дали това няма да накара част от превозвачите да се насочат към тяхното използване, за да избегнат заплащането на тол такса?

С намаляването на обхвата на тол системата от него наистина отпаднаха второкласни пътища. Според мен обаче водещо за превозвачите е бързината на услугата, тъй като конкуренцията при тях е много голяма. Затова моето очакване е, че те ще продължат да използват автомагистралите и първокласните пътища.“

Според Георги Балабанов не трябва да се сравняват тол тарифите в България с тези в други европейски страни. „За да може да направим точно сравнение трябва да вземем предвид специфичните особености на модела на финансиране на инфраструктурата във всяка една държава. В страни с повече данъци и по-голяма събираемост повече средства отиват за изграждане и поддържане на пътища. Много често се дава за пример Германия с твърдение, че там се плаща тол такса само за автомагистрали. Само че няма как да сравним икономиката на Германия с тази на България и съответно данъчните приходи в двете страни. В България данъчната политика е направена така, че максимално да стимулира бизнеса“.

Експертът от Националното тол управление е категоричен че цялата сума, която се събира от винетни и тол такси ще бъде използвана единствено за изграждане и ремонт на пътища. Според негослед въвеждането на тол системата транзитния трафик ще генерира по-високи приходи. Основателни ли са страховете за драстично поскъпване на стоките след въвеждане на тол системата?

„Лично за мен това е  спекулативно – казваГеорги Балабанов.– От една страна обхватът на тол системата беше намален почти наполовина. От друга – тарифите бяха намалени с 40%. Да не говорим, че има цели области, в които няма да се заплащат пътни такси. Например в област Смолян, където има само второкласни пътища транспортните фирми няма да заплащат никакви такси. Отделно автобусите вече няма да заплащат винетки за тези участъци и затова там не би трябвало да има увеличение на цените. Според анализ на Световната банка направен на базата на старите по-високи тарифи, се очаква поскъпване на някои от масовите стоки с 1-2 стотинки, което не е фатално.“

В продължението на темата, следващата седмица очаквайте съвети и полезна информация за чуждестранните граждани и превозвачи във връзка със старта на тол системата в България.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Бойко Борисов: "Няма шанс ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ, "БСП – Обединена левица" и ИТН да съставят кабинет"

Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов отново заяви, че печелившата формула за съставяне на редовно правителство е то да бъде подкрепено от ГЕРБ-СДС, "Продължаваме промяната" – "Демократична България", "БСП – Обединена левица" и "Има такъв народ". Той обаче..

публикувано на 28.11.24 в 13:32

Основна причина за смъртността в България са сърдечно-съдовите проблеми

Според Годишния доклад за състоянието на здравето на гражданите за 2023 г., основната причина за смърт в България са болестите на органите на кръвообращението (61.1%), следвани от онкологичните заболявания (16.5%) и болестите на дихателната система (4.9%)...

публикувано на 28.11.24 в 13:27
Йордан Иванов

"Демократична България" предложи подкрепа за Силви Кирилов като председател на парламента

Групата на "Демократична България" е предложила на ГЕРБ-СДС и на "БСП - Обединена левица" да гласуват "за" кандидатурата на Силви Кирилов от ИТН за поста председател на 51-вото Народно събрание. Йордан Иванов, народен представител от "Продължаваме..

публикувано на 28.11.24 в 13:13