Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Виртуалните разходки - туризъм по време на COVID-19

Все повече компании избират виртуалните турове, за да ни представят своите дейности и бизнессгради. Но многобройни туристически забележителности от България, Европа и света също могат да грабнат вниманието ни от дома – достатъчно е да въведем само няколко ключови думи в глобалната мрежа.

В условията на COVID-19 много музеи и галерии предлагат виртуални разходки на интернет страниците си, за да може потребителите да разгледат богатите им колекции от картини и артефакти, докато стоят затворени между четири стени без възможност да пътуват.

За създаването на туровете, както и на различни приложения и продукти, се грижат специалисти, които развиват онлайн присъствието на компаниите и на културните институции. Много от тези екипи се ръководят от българи, чиито офиси се намират в страната ни. Такава е и фирмата на Явор Бонев, създадена преди девет години.

“Тогава се бях върнал от Нова Зеландия, където работех в различни архитектурни студия – разказва той. – Попаднах на нова технология, разработена от датска компания – тя използваше стъклени пирамиди, в които се слага истински обект, около който да се завърти холограма. Фирмата беше обявили конкурс за анимация за своя продукт, тъй като все още нито една компания не правеше подобно нещо. Спечелих второто място, заминах за Копенхаген и с датчаните решихме да работим заедно.”

Явор и екипът му създават повече от сто проекта, първият от които за световен производител на бира. През 2011 г. с помощта на холограмната анимация, позната ни от филмовата сага “Междузвездни войни”, те успяват да накарат бутилката да се върти и „съживяват“ етикета. Така откриват все още незаета ниша на пазара и постепенно се превръщат в компанията, осъществила най-много проекти с помощта на този вид анимация.

Специално място в портфолиото на Явор Бонев заемат и виртуалните разходки. Сред тях най-популярни са туровете във Виена и във френското село Шампан. Създаването на VR разходката в австрийската столица отнема на екипа цели десет месеца.

“Виенският проект не е достъпен в интернет – продължава разказа си Явор Бонев. – Идеята е той да бъде провеждан в автобуси, които да пътуват до различни точки в града – след даден сигнал да сложиш очилата си и да се потопиш в миналото. Например можеш да спреш пред двореца “Хофбург” или пред катедралата „Свети Стефан“, както и да се озовеш на същото място, но преди 300 години. Така ставаш свидетел на ключови моменти от историята на държавата и града. Снимахме на зелен екран в България с помощта на екип от 80 души. Докараха ни костюми от австрийските музеи, а за битките използвахме войници и коне. Въобще разполагахме с всичко необходимо за една филмова продукция. Накрая комбинирахме сниманото с декори, направени чрез компютърна анимация.”

Следващото предизвикателство отвежда Явор и екипа му 17 века назад в древния, но и вечен град Пловдив. Целта им е да покажат как е изглеждала някога Епископската базилика с помощта на виртуалната реалност и анимацията. И за да бъде реалистично преживяването, те разговарят с историци, археолози и реставратори, за да научат историята на древния храм, от който до днес са оцелели само фрагменти. Благодарение на тях обаче виртуалната възстановка успява да покаже и най-малките детайли от интериора на базиликата.

За съжаление, необходимата за виртуалния тур апаратура все още не е доставена в Пловдив, а извънредната ситуация заради коронавируса допълнително ще отложи нейния монтаж.

В момента екипът работи по още една възстановка – на изчезнал български замък. Планира също така да се заеме с виртуални уроци, които да помагат на учениците да усвоят физичните закони, химичните елементи и приложението им. А защо не и историческите факти от страниците на българската и световната история.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

От лозето до бутилката – легендарният Мавруд като част от визитката на България

Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки..

публикувано на 31.05.24 в 10:05

Мексикански туристи пристигат у нас за културни обиколки

Чартърни полети от Мексико до София ще се изпълняват на всеки две седмици до края на месец ноември 2024 г., съобщава bgtourism.bg. Преди дни самолет на български авиопревозвач с 320 мексикански туристи е кацнал на летище София. Оказва се, че това е..

публикувано на 26.05.24 в 10:35

Туристи от четири континента на Празника на розата в община Карлово

С демонстрация на ритуала розоварене в розовите градини на “Еко розова долина” в град Клисура започна Празникът на розата в община Карлово. В нея се включиха царицата на розата Анна-Мария Враджева и 12-те участнички в конкурса. По-късно стотици..

публикувано на 25.05.24 в 14:31