Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Психологът Димитрина Проданова:

Пандемията е и шанс за култивиране на значими ценности у децата

| обновено на 22.04.20 в 19:53
Снимка: pixabay

Когато едно десетгодишно момиченце оприличи себе си на затворена в клетка дива маймуна, която не знае дали отново ще излезе на свобода, съветите на психолози, антрополози, психотерапевти отплуват по течението подобно на флотилии от обезсилени думи.

Заключени в домовете си заради коронавируса, децата учат, спортуват, общуват и играят. Какво обаче се случва с психиката им, докато преживяват между четири стени – с онлайн училище и с онлайн приятелства?


„Като че ли за нас, възрастните, ситуацията е много по-странна, отколкото за децата, тъй като те като дигитално поколение са свикнали да общуват не само очи в очи, но и онлайн – отговаря пред Радио България детският психолог Димитрина Проданова. – Това, което най-вече се отразява на най-малките, е как родителите им възприемат ситуацията. И ако живеят с майки и бащи, потънали в медиите и с новините за коронавируса, децата също стават тревожни. Затова е важно родителите да се фокусират върху положителното – например че за първи път прекарват толкова интензивно време със семейството си.”

Според психоложката най-трудно е за децата от 1-ви до 4-ти клас, тъй като те ходят на плуване, рисуване, танци и много други извънкласни занимания и на практика са загубили социалния си живот. Тийнейджърите пък драматизират, че не могат да се виждат с приятелите си.

Дали страшната дума „коронавирус”, която витае във въздуха и стряска с изображението си, може да травмира крехката душевност на подрастващите, отново зависи от възрастните − от емоцията зад думите им, дали си служат с успокояващите умалителни, за да ги преведат на детския език, от обясненията и надеждата, че лошото ще си отиде. Още повече че смъртта все повече отвоюва пространство в емоциите и мислите от телевизорите − сред нас, на съседната улица, в близкия град. И в тази ситуация на затворени пространства, на ескалираща тревожност, на притаяваща се неизвестност могат да избуят неща уж потиснати и облагородени и обстоятелствата да надделеят над възпитанието.

„Избликват и лоши, и хубави неща – казва психологът Димитрина Проданова. – Когато едно дете няма възможност да реагира на тревожността с физическа или с творческа активност, може да го направи с агресия. Но в същото време много деца започват да мислят по-глобално, да се радват, че природата става по-чиста, че във въздуха няма толкова газове. В изолацията те осъзнават колко много обичат по-малките си братя и сестри и казват, че първото нещо, което ще направят след края й, е да отидат при своите баба и дядо. Така че има шанс за култивирането на значими ценности в децата ни – дори независимо от нас, възрастните.”

Ако не беше пандемията, затворила всички ни по домовете, в този момент ние, възрастните, можехме да се усъвършенстваме в... детски език за напреднали.

Корицата на първата книга на Димитрина Проданова

Всъщност „Превод от детски за напреднали” е втората професионална книга на Димитрина Проданова – но с отложена премиера заради коронавируса. Как да мотивираме децата, как да повишим самооценката им, как да ги накараме да четат и други полезни наставления съдържа това четиво за родители.

„Когато идват родители в кабинета ми, често им казвам – четете по-малко форуми и готови формулировки на психолозите, а вместо това чуйте собствените си деца, вътрешния си глас и интуицията си – съветва Димитрина Проданова. – Много е важно да се доверяваме на здравия разум на децата си и да подхождаме към тях с уважение, а не със свръхобгрижващ, свръхменторски подход. Защото от самото си раждане всеки човек носи едно зрънце, което е зрялата му част. И въпросът е да се скачим за тази негова част, а не за деструктивната, която, от своя страна, провокира и нашата деструктивност.”

Чуйте цялото интервю в звуковия файл

Снимки: pixabay и личен архив


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Български университети представят френскоезичните си програми в Скопие

Възможностите за висококачествено висше образование на френски език в България ще бъдат представени по време на образователно изложение в Скопие. Събитието е в рамките на кампанията "Continuons en français – да следваме на френски в български..

публикувано на 08.04.25 в 12:37

Темата за ромската интеграция продължава да е на дневен ред в България

8 април е денят в който ромите по света честват своята идентичност. "Международният ден на ромите е време, в което да покажем, че ние сме част от българската нация, от европейската общност и допринасяме за развитието на местната, но и световната..

публикувано на 08.04.25 в 12:00
Огнян Исаев

Все още не се е състоял разговорът за мястото на ромите в българското общество

Пътят към икономическия просперитет на ромите минава през културна легитимация, заявява Огнян Исаев, директор програма “Образователни възможности и постижения” във фондация “Тръст за социална алтернатива”, по повод Международния ден на..

публикувано на 08.04.25 в 11:05