Животът на нашия сънародник Стефан Иванов е низ от впечатляващи успехи както на терена в леката атлетика, така и в лоното на изкуството, като самоук художник. Но още по-впечатляваща е силата на духа, която води младия човек напред, въпреки премеждията.
През 2001 Стефан прибавя и още едно отличие към своята колекция, тъй като е обявен за спортист на своя роден град Дряново. Заради усилените тренировки и подготовка за състезания, скоро започват и контузиите, които в крайна сметка принуждават младежа да се откаже от спорта, когато е едва на 17 години. Есента на 2005 година следва друго премеждие - дряновецът претърпява тежка катастрофа с мотоциклет и изпада в 14-дневна кома. Двете черепно-мозъчни травми, частичната загуба на памет и множеството фрактури дълго време не позволяват на Стефан да води нормален живот. В периода на възстановяване се обръща към едно своя хоби от детството. Още от малък обича да рисува, най-вече супергерои, рицари и чудовища, и за да подобри координацията си решава отново да хване молива.
"Беше почти непосилно, защото ръцете ми трепереха, а очите ме боляха. Постепенно, с възстановяването ми, се подобри и рисуването. Така дойде лятото на 2006, когато се наложи да нарисувам един нов автомобил. Получи се добре, нарисувах втори, трети, пети и ми хрумна идеята да рисувам исторически автомобили – спомня си той.
Днес, рисунките наброяват над 2000. Голяма част от тях изобразяват различни модели на един от символите на Чехия – автомобилите „Шкода“. Любовта на българина към тази марка го кара да се изучи в детайли нейната история и да обедини рисунките си в поредица от книги - „Skoda - история в рисунки“.
Специален интерес в проучванията му заемат возилата с марка „Laurin & Klement“.
„1895-1929 година е период, в който Европа преживява бурни индустриални промени, а въпреки войните и конфликтите, малката австро-унгарска фирма съумява да запази произведеното и да се превърне в най-големия автомобилен производител за времето си“ – разкрива дряновецът. „Поставят рекорди и участват в изключително тежки състезания и околосветски пътешествия. До 1918 година, когато приключва Първата световна война, производството и доставките на автомобила били безпроблемни в рамките на Австро-Унгария. След разпадането ѝ обаче, Чехия остава отделна държава, а износът става изключително труден. Пожар през 1921 година, изправя компанията пред криза. След търсене на акционери, интерес проявяват от компанията „Шкода“, които в периода 1925-1929 г. закупуват и поглъщат компанията, а името „Laurin & Klement“ остава в историята.“
След края на пандемията от Covid 19, талантливият българин се надява да осъществи пътуване до Флорида, където да представи своя забележителен труд. В момента дряновецът подготвя втора част от поредицата, посветена на периода 1929-1939 г.
Работата на Стефан, в спортната зала в Дряново, му позволява да има достатъчно време и за друго свое хоби, освен рисуването. Той е сред организаторите на автомобилния ретро парад в родния му град. Признава, че програмата му не е така пищна, както тази в другите градове, но се надява, проявата да заеме своето място в Националната програма за ретро-паради на автомобили и да се провежда всяка година за радост както на местните жители, така и на туристите в малкия град.
Снимки: Facebook - Скиците на Стефан Иванов
Макар и дошли с призванието да въздигнат нашия свят, избраните не само следвали предначертания им път, но и рискували да не разкрият докрай себе си заради святия за тях дълг към Отечеството. Сред тези възрожденски българи бил Христо Цокев, останал..
От шумните кухни на лондонските ресторанти със звезди "Мишлен" до скрито в дебрите на Родопа планина селце, пътят на Петко Шаранков е пълен с обрати и изненади. След като живее дълги години в Лондон, където усвоява тънкостите на европейската..
Писател, герой от Втората световна война, летец, журналист, режисьор и дипломат – личността на Ромен Гари (1914-1980) е многопластова и енигматична. А България заема специално място в живота и творчеството на един от най-четените френски автори. В..