Страната ни заема челно място в Европа в мрачната статистика за загинали и ранени водачи на автомобили и пътници. Много са проблемните пътни участъци в България, които крият риск. И макар да са известни причините за концентрация на произшествията, активни действия за отстраняването им рядко се предприемат.
Първенството сред опасните пътища у нас продължава да държи Кресненското дефиле. Живописната, но опасна пътна отсечка е основен маршрут за трафика към съседна Гърция. Един от завоите там е с голяма концентрация на катастрофи и то с фатален изход. Мястото може да бъде разпознато по множеството несъбрани части от автомобили. „Завоят е с намален радиус и оттам се променя пропускателната способност на този път", обясняват инженерите. Проблемът тук е нерешим, защото пътят е изграден така, че да се избегне голямо скално свлачище.
Повечето опасни пътни участъци в страната обаче подлежат на подобрения. Сред областите с най-голяма концентрация на катастрофи са Русе, Велико Търново, Стара Загора. Оттам преминава един от най-натоварените пътни участъци – първокласен път I-5, който пресича вертикално България и свързва северния град Русе с граничен пункт „Маказа“, на южната ни граница. Точно в района на Стара Загора пък се пресичат няколко изключително натоварени пътя – автомагистрала, първокласен и второкласен път.
Пътят Русе – Бяла е наричан „отсечка на смъртта”, защото от години там има най-много произшествия. По него минава тежкотоварен трафик и множество чуждестранни водачи, които пресичат граничния пункт и преминават през Дунав мост в северната ни съседка- Румъния. Многото завои са предпоставка водачите да предприемат рискови изпреварвания – сочи анализ на най-опасните пътища, направен от "Пътна полиция" за 2019 г.
От началото на 2020 година, до края на месец август, на територията на България са настъпили 3712 пътно-транспортни произшествия, при които са загинали 269 и са ранени 4654 участници в движението, сочат данните на МВР. За щастие числата са по-малки в сравнение с 2019 година, но започва есенно-зимният сезон и опасностите на пътя се увеличават – мокри и хлъзгави настилки, чести мъгли, особено в планинските участъци. Основната грижа за безопасността е в ръцете на шофьорите.
„Ако трябва да бъдем честни, в момента – през есенно-зимния период, абсолютно нищо не може да се направи за подобряване на пътната безопасност” – смята Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност:
„Цялата администрация пропусна възможността, когато нямаше движение по време на изолацията да предприеме адекватни действия, с които сега да ни бъде по-лесно. Това, което в момента се наблюдава по пътищата е, че след обилните дъждове те се превръщат в езера. Наши експерти извършиха инспекции в някои направления и установиха, че банкетите не са почистени, пълни са с пясък, с клони, с наноси. Водата няма къде да се оттече и ние буквално се движим в езеро. Не е почистена растителността, знаците не се виждат, маркировката не е оправена. Шофьорите само могат да се надяват на късмета си. Единственото, което прави държавната администрация е контрол, те смятат, че като поставят няколко камери и вече всичко ще е наред, но това го правят вече десета година, а резултатът е същия.
„Само за София от началото на годината сме подали около 400 сигнала за несъответствия, дефицити и проблеми с инфраструктурата” – казва Богдан Милчев:
„Другото, което ще направим скоро е да извършим оценка на цялата транспортна система и ще покажем реалните проблеми. Искаме така да предизвикаме тези, които управляват транспортната система да дадат отговор – защо харчат парите на едно място, а не на друго, където реално има опасност за живота на хората. И още нещо – не е тайна, че в България контрол върху транзитно преминаващите автомобили няма. Тези, които всяка седмица преминават транзитно през страната знаят това. Знаят, че има и корупция и че могат с 10 евро да продължат напред. Така те не спазват правилата нито за почивка, нито за ограничение на скоростта, нито пък за превишени товари. Нашите органи осъществяват нечовешки натиск върху българските шофьори – за скорост, документи, включително за неплатени глоби, а за чужденците, които преминават транзитно ние въобще нехаем. Изследванията на Института за пътна безопасност показват, че над 90% от санкционираните чужденци у нас не си плащат глобите.
Снимки: БГНЕС
Във вторник минималните температури ще са от 1 до 6°, в София 1°. През деня ще се задържи предимно облачно, главно в югоизточните райони с превалявания от дъжд. По-значителни разкъсвания и намаления на облачността ще има над Югозападна България...
В първата за месец декември 2024 година „България днес“ ще говорим за преподаването и усвояването на българския език у нас и зад граница. В духа на международната Гала вечер днес в София,..
Българската академия на науките за първи път ще има жена председател. Това е член-кореспондент Евелина Славчева, която днес беше избрана да застане начело на 155-годишната институция. Осемдесет и един от членовете на Общото събрание на БАН дадоха..
Оцеляването на милиони хора по света, живеещи в условията на войни, глад, болести и безмерно отчаяние, ежедневно е поставено на карта. Нерядко..
Елхата на децата на София от днес грее празнично пред Националния дворец на културата. Играчките върху коледното дръвче са изработени от малчугани във..
Резултатите от пробите, взети от заразените стада край Велинград, са 100% достоверни и потвърдени с втора проба, съобщи пред БНТ Деян Стратев,..