По традиция жителите на пернишките села и тази година ще запалят ритуалните огньове, за да отбележат празника “Сурва”. Обичаят, който е част от световното културно наследство на ЮНЕСКО, повелява местните да се маскират в нощта на 13 срещу 14 януари, когато се празнува Васильовден по стар стил. Заради епидемията от коронавирус обаче в Перник няма да се състои едноименният международен фестивал на маскарадните игри.
Тазгодишната “Сурва” ще бъде по-различна – не само помрачена от неотиващия си вирус, но и от водната стихия, заляла множество населени места. Затова и сурвакарите ще излязат със страховитите си маски, за да се опитат с огнен танц да прогонят коронавируса и всички злини. В наричанията си те ще поискат най-вече здраве през Новата година. Сурвакарските групи ще дефилират по предварително определени маршрути и ще почукат на вратите на няколко къщи, но без да влизат в тях. Не се допуска и сливане на сурвакарите от отделните села.
Изготвените от Регионалната здравна инспекция предписания за безопасност са връчени на кметовете. Сто и петдесет стюарди в светлоотразителни жилетки ще следят за спазването на противоепидемичните правила от публиката. Ще бъдат раздадени също хиляда предпазни маски на участниците в обичая.
“Сурва” е най-големият зимен празник в околностите на близкия до столицата град Перник (Западна България). В нощта на Васильовден се гони лошото и се отварят вратите пред доброто. Вярва се, че колкото по-страшни са маските, толкова по-силна е магичната им сила.
Още за традициите на празника можете да прочетете ТУК и ТУК.
Редактор: Диана ЦанковаСнимки: архив ЕПА/БГНЕС
За поредна година Велинград кани всички почитатели на българския фолклор да се хванат на хоро край прочутите минерални извори на града. На 12 и 13 юли централният площад на Велинград ще се огласи от звуците на гайдите и тъпана по време на събитието "..
Всеки у нас още в детството си е чувал страховити истории за опасни вампири , които бродят в мрака и всячески се опитват да напакостят на хората. Днес тези мрачни дихания са ни познати най-вече от начина, по който ги пресъздават авторите на романи и..
Обредната храна е неизменна част от ритуалната система на българина. А в календара на българското село преди повече от век, храната с месо е била рядкост, общо взето 4-5 пъти в годината – Коледа, Гергьовден, Петровден, рибата за Никулден и пр. Затова..