Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стартира предизборната кампания в България

Снимка: архив

От днес официално България е в предизборна надпревара. Тя продължава 29 дни и приключва в 24.00 ч. на 2 април 2021 г., указва решение на Централната избирателна комисия. 24 часа преди провеждането на парламентарните избори на 4 април предизборната агитация е забранена, така че 3 април ще бъде ден за размисъл преди вота.

По време на предизборната надпревара за участие в 45-ото Народно събрание гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свободата да правят агитация в устна и писмена форма. Това може да става на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги, като социалните медии и личните блогове не се считат за такива. Важно условие обаче е, че предизборната кампания се води само на български език. В условията на епидемия от коронавирус, здравният министър  препоръча на политиците да се погрижат за здравето на избирателите си, провеждайки агитацията дистанционно, а срещите с хората да стават на открито при спазване на дистанция и с предпазни средства. За реда на провеждането на предизборните мероприятия отговарят организаторите, както и органите на МВР.

В следващите 30 дни е забранено публикуването на анонимни агитационни материали, както и такива, които накърняват добрите нрави, а също честта и доброто име на кандидатите. Не е позволено материалите да съдържат герба и/или знамето на Република България или тези на чужда държава, а също религиозни знаци или изображения. По време на предизборната кампания се забранява също политическата агитация в държавни и общински транспорт, учреждения, институции или предприятия.

Задължение за обществените медии – БНТ и БНР, е да отразяват обективно и справедливо проявите на кандидатите, регистрирани от партиите, коалициите и инициативните комитети, при зачитане на тяхната равнопоставеност и значимост. Правилата за това се определят от Централната избирателна комисия. Предизборната кампания се отразява в обществените медии чрез различни форми, но задължително в специално определено и обозначено за целта време.

В срок до 7 дни след изборния ден партиите, коалициите и инициативните комитети трябва да премахнат поставените от тях агитационни материали по повод на вече приключилите избори.

Обект на предизборната агитация са всички български граждани, които към датата на изборите са навършили 18 години, с изключение на поставените под запрещение и изтърпяващите наказание лишаване от свобода. Предварителните данни на ЦИК показват, че в избирателните списъци са 6 732 316 души. Изборният кодекс задължава българските граждани да участват в гласуването, но не предвижда санкция за негласувалите.

Съставил: Елена Каркаланова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Камелия Нейкова

Обществен съвет на ЦИК: За първи път партия е извън парламента заради 21 гласа

За пръв път в новата българска изборна история крайният изборен резултат оставя състезаваща се в изборите партия извън Народното събрание с резултат от 3,999% ("Величие") поради недостигащи 21 гласа. Това се посочва в становище на Обществения съвет..

публикувано на 05.11.24 в 17:41

Вицепрезидентът подари на кмета на Лос Анжелис реплика на тракийска фиала

Вицепрезидентът Илияна Йотова се срещна с кмета на Лос Анджелис Карън Бас. Йотова беше на посещение в американския град по повод откриването в музея "Дж. Пол Гети" на изложбата "Древна Тракия и античният свят. Съкровища от България, Румъния и..

публикувано на 05.11.24 в 10:43

Концерт на японски барабани тайко ще зарадва меломаните в София

Любителите на японската музика ще могат да се насладят на концерт на традиционни японски барабани тайко в изпълнение на групата Wadaiko-Sai - Япония. Концертът ще се проведе в столичната Зала "България" от 19 ч. като част от Дните на японската..

публикувано на 05.11.24 в 08:56