Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Приключва един измъчен и непредвидим зимен сезон

Снимка: borovets-bg

Хотелиерите в зимните ни курорти са категорични - след обявяването на поредния частичен локдаун от 22 март,  сезонът приключи, а бизнесът отново няма да получи необходимата за оцеляване държавна помощ.

Българските туристи не успяха да компенсират безпрецедентния отлив на чужди гости в ски комплексите ни през последните месеци. Заради коронавируса и противоепидемичните мерки тази зима, браншът отчита изключително тежък сезон със загуби, които изправят сектора пред сериозно изпитание. Заговори се и за фалити. Факт е, че курортите ни направиха чудеса, за да привлекат българските туристи през последните месеци, проявявайки гъвкавост и предприемчивост и се справиха геройски с предизвикателството.

Боровец

Според статистиката най-слаб е бил отливът в Боровец. Обяснението, според сайта Медиапул, е че Боровец е на хвърлей от София и през уикендите се пълни със столичани. По данни на НСИ около 60% е спадът на нощувките и приходите от туризма на годишна база, катопрез януари 2021г. туристите в курорта са намалели с една трета.

Пампорово

Хотелиерите в Пампорово пък са имали по-песимистични очаквания за сезона. Но с откриването на ски съоръженията, в края на януари, базата им започнала постепенно да се пълни. Освен това проверка на Медиапул е установила, че някои хотели в близост до пистите са били 100% заети през целия зимен сезон. Въпреки това, НСИ отчете спад със 64% на нощувките на годишна база. През януари в курорта са отдъхвали близо два пъти по-малко туристи, а приходите през месеца са намалели с 63% спрямо същия период през миналата година.

Банско

Как стоят нещата в Банско? И там тази зима се разчиташе на уикенд пакетите и на българските туристи. От началото на сезона спадът на хотелския бизнес в курорта е близо 80 процента. Половината хотели изобщо не отвориха тази зима, а два дни преди влизането на страната ни в поредния частичен локдаун /от 22 март/ започнаха да затварят и останалите, съобщава БНР. „Сезонът приключи преди да е свършил, както миналата година. Но тази беше убийствена“, сподели пред БНР-„Хоризонт” Румяна Моневска, мениджър на един от най-успешните хотели, и добави:

„Персоналът си тръгва, последните хора си заминаха, нови записвания въобще не се появяват. Загуба за бизнеса е това! Сезонът не можа да протече нормално. Покри си разноските в един момент, след което отново се загубиха пари. И в крайна сметка отново сме на минус. Това че в момента има сняг и работи ски зоната, нищо не означава!“


Затварят и 5-звездните хотели. Те бяха най-пълни през февруари, защото единствено в България работеха зимните курорти и дойдоха платежоспособните туристи от чужбина. И още –не се потвърдиха очакванията на властта, че от пандемията ще спечелят къщите за гости и малките семейни хотели, както се случи през лятото. Рая Вълкова, собственик на такава, каза:

"Имахме изключително тежък сезон, независимо от прогнозите на Министерството на туризма, че гостите ще отидат в малките хотели. Малките останаха дори неподпомогнати по досегашните мерки, защото имат оборот под 30 хиляди лева, което беше границата за подпомагане. Не спираме да изпращаме писма с искане за промяна, но нищо не е направено."

Съставил: Венета Николова

Снимки: borovets-bg, БГНЕС, banskoski.com, архив


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Община Чепеларе посреща гостите си с нов туристически маршрут

През това лято гостите на община Чепеларе ще могат да разнообразят ваканцията си сред красивата природа на Родопите с още един планински маршрут. Става дума за новата туристическа пътека "Пещерната лаборатория, Старата граница, пещера Топчето, пилон..

публикувано на 08.06.24 в 10:30

Зелник, скроб, пълнозърнести пици и боза – кюстендилските села като атрактивни гастро дестинации

Селският туризъм върви ръка за ръка с опознаване на кулинарията на дадено място. А районът на Кюстендил е златна мина в това отношение. Затова гастро туровете в тази част на България набират все по-широка популярност. Туристите посещават малки ферми..

публикувано на 07.06.24 в 08:25

От лозето до бутилката – легендарният Мавруд като част от визитката на България

Маврудът е поезия в бутилка - така го определят ценителите на емблематичния нашенски сорт вино. Характерен за него е наситеният рубинен цвят, както и високите нива на танини и киселини. Аромати на горски плодове, шипков мармалад, землисти нотки, билки..

публикувано на 31.05.24 в 10:05