Представям си градската среда изпълнена с изкуство, носещо позитивно настроение, казва художничката Анелия Александрова – АЯ. Тя е доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства към специалност „Стенопис“ в Националната художествена академия в София и търси начини как „сивите и безлични калкани и фасади да бъдат претворени в цветни стенописини творби с послания за опазване на природата с нейната флора и фауна”. Мечтата ѝ е старите електрически табла да бъдат преобразени в картини в синтез с тези стенописни решения. „По този начин градът ни ще стане по-зелен и ведър, пренасяйки честица от природата по стените на сградите. Природата ще се доближи до нас, особено по-време на социална изолация”.
Най-новия си проект АЯ е нарекла ”Пътепис на анималистичното изкуство”, с който развива идеята за галерия на открито в условията на епидемични мерки. Прави пряка връзка между етимологията на думата пътепис – „пътувам” и „пиша”, но съотнесена към изкуството – „Вървя и рисувам!”. Творбите ѝ ни предлагат да тръгнем по стъпките на художника, създаващ връзка на природата с градската среда чрез анималистични образи населяващи електроразпределителните касети по централната софийска улица. „Иван Вазов“.
„Бих искала чрез цветните анималистични образи върху двете електрически табла да накарам хората да отключат доброто в себе си и да преоткрият любовта си към животните. Да направя сивото им ежедневие малко по-цветно, носещо свежо настроение, особено по време на строги епидемиологични мерки и социална изолация”, споделя художничката пред Радио България.
В живописната творбата „Приятели“ е въплътена идеята за хармоничното съжителството между различните видове животни – куче, котка, заек и птица. Както животните могат да изградат приятелски взаимоотношения помежду си, така и хората трябва да се научат да живеят в разбирателство и уважение помежду си, независимо от тяхните различия, категорична е Анелия и отрежда централно място в композицията за един от най-добрите приятели на човека – кучето. Санбернарът е лавинно куче спасител, но тук е представен като закрилник на синявицата, която е защитен вид в България. Частицата природа изобразена в сапунения мехур е една символична препратка към илюзорния свят, в който живеем. Тя ще остане само спомен в нашето въображение, ако не съумеем да я опазим.
В другата творба - „Полет“, е заложена символичната идея за стремежа на свободния дух към висини, на съзидателната сила на мисълта и разгръщането на творческия потенциал на човека.Орелът е символ на просперитет, слава и могъщество. Залегнала е концепцията за взаимното опазване на електропреносната мрежа от повреди, вследствие на досега ѝ с птици.
„Мисията на тези анималистични табла е да накарат хората да бъдат по-добри както към животните, така и към себеподобните, полагайки грижа за опазване на природата и нейното животинско царство”, споделя още Анелия Александрова-АЯ.
Електрическите табла с живописните композиции „Приятели“ и „Полет“ са реализирани са по програма „Творчески инициативи“ с финасовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ и е част от кампанията „Цветни улици“ на столичното електроразпределително дружество.
Снимки: Анелия Александрова
Италианско-френско-испанската 138-минутна биографична драма „Лимонов“ спечели голямата награда за майсторска литературна адаптация в международния конкурс за пълнометражен игрален филм на „Синелибри“. Фаворитът бе обявен от председателя на журито..
На 27 октомври се навършват 165 години от рождението на акад. Александър Теодоров-Балан, който е първият теоретик на българския книжовен език, фонетика и граматика. Той е роден е роден през 1859 г. в с. Кубей, Бесарабия. Неговият баща Стоян..
Седмицата на българското документално кино за изкуство и творци “Док-Арт-Фест” ще се състои в Берлин от 31 октомври до 6 ноември т.г. “Талантът няма националност, но корените му имат значение – от тях той черпи сила и се връща при тях, защото там..
Прожекция на документалния филм "Йоргос Гунаропулос от Созопол" ще има тази вечер от 18.00 ч. в берлинскито кино "Brotfabrik". Йоргос Гунаропулос..