Слушайте!
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Глобалното образование като инструмент за развитие на критичното мислене

Снимка: архив

Едно от най-важните неща, на които трябва да се научат младежите в България е критично мислене, убедена е проф. Петранка Филева, председател на УС на Българската платформа за международно развитие (БПМР) и преподавател по журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. Тази идея е в основата на конкурсите - „Глобално училище“ и надграждащия го „Глобално училище в действие“, документи за участие в които се приемат до 16 юли.

Какво представлява глобалното образование? Това е инструмент за развитие на критичното мислене у учениците и постигане на разбиране за взаимовръзките в света. С помощта на иновативни методи и подходи младите хора се подготвят за бъдещата си роля – на мислещи, критични и дейни граждани на света.

Близо 50 български училища са носители на награди от двата конкурса, а всички те трябва да продължат работа за предлагане на ново и модерно гражданско образование на своите възпитаници – обяснява проф. Филева:



„Всички училища могат да кандидатстват за конкурсите, независимо дали предлагат основно или средно образование до 12 клас, езикови училища, специализирани. Важно е каква е идеята, която представят, дали имат натрупан опит в модерните практики на преподаване, за да бъдем сигурни, че могат да се справят с реализирането на проекта, който предлагат, за да получат този приз. Ние самите сме опитвали многократно да формулираме какво означава „глобално училище“, какво очакваме и на какво държим. Казано с повече думи – за нас е важно учениците да осъзнават, че живеят в глобален свят, в който зависим един от друг. Най-важното е това, което в Програмата за международно изследване на учениците PISA (Programme for International Student Assessment) наричат „глобални компетентности“ – т. е. с това, което правят в училище, децата да докажат, че са толерантни, че приемат чуждото мнение, че разбират глобалните предизвикателства и че ще могат да се справят с тях.“


Проф. Филева припомня, че според проучване на PISA от 2018 г. българските деца се представят най-зле по четивна грамотност в ЕС, влошени са уменията им в области като природни науки и математика, а социално-икономическото неравенство продължава да е водещо за успеваемостта на тийнейджърите. PISA популяризира у нас понятието „функционална грамотност“ – способността да интерпретираш информация с разбиране и да можеш да се ориентираш в нея, обяснява проф. Петранка Филева:

„Ние трябва да мотивираме учениците да мислят критично, да имат и „медийна грамотност“. Видяхме покрай Covid-19 как и малки, и големи не познават света, приемат за чиста монета невярна информация и страдат от нея. Подрастващите трябва бъдат и екологично ориентирани, да могат да приемат различията, да разбират какви са правата на човека, да знаят в какво се изразява свободата им – че тя се простира дотам, откъдето започва свободата на другите. Вярвам, че познанието за това може да се постигне с подходящите методи и инструменти на съвременното“.
Информация и необходими документи за участие в конкурса „Глобално училище“ може да намерите на страницата на БПМР .

Снимки: архив

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Илияна Йотова

Вицепрезидентът стана доктор хонорис кауза на Великотърновския университет

Академичният съвет реши да удостои вицепрезидента Илияна Йотова със званието почетен доктор на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий", съобщиха от висшето училище. Предложението е на Инициативен комитет с председател проф. Николай..

публикувано на 18.03.25 в 11:33

Стотици доброволци дават кръв за пострадалите от трагедията в Кочани

Шестима жители на град Кочани от Северна Македония пътуват към болница "Пирогов" в София, за да дадат кръв. Те са с рядката кръвна група А, отрицателен резус - фактор, която е спешно необходима за един от пациентите в тежко състояние, приет в..

публикувано на 18.03.25 в 10:45

За 6 години в България са дошли над 108 000 работници от 64 страни извън ЕС

Вносът на работна ръка от държави извън ЕС е рекорден, но не покрива нуждите на бизнеса. От началото на годината само за сезонна заетост са регистрирани 4202 граждани на трети държави. Това е с 40% от регистрираната сезонна заетост за цялата..

публикувано на 18.03.25 в 09:32