Форумът „Нова българска музика“ (4.10 – 27.10), организиран от Съюза на българските композитори, тази година представя камерни произведения на творци от различни поколения. В афиша четем имената на няколко български композитори, чиято кариера се развива в чужбина. Сред тях е Николай Бадински, завършил композиция в НМА „Панчо Владигеров“ – при патрона на Академията, както и цигулка – в класа на Недялка Симеонова и на Владимир Аврамов. От 1962 г. живее в Източен Берлин, а през 1976 г. емигрира в Западен.
В Германия работи като солист-цигулар, композитор, преподавател, концертмайстор, основава струнен квартет. Развитието си дължи и на немалко стипендии-награди. Многократно участва в Международните летни курсове за нова музика в Дармщадт, където работи с изтъкнати композитори на ХХ век - Лигети, Щокхаузен, Ксенакис и др. Носител е на първи награди в значителни международни конкурси по композиция като „Виоти“ (1977 г.), „Щокхаузен“ (1978 г.), Международната награда за Симфонична музика (1978 г., Триест, Итaлия), Римската награда „Villa Massimo“ (1980-81 г.) и др. През 1981-82 и 1985-86 г., като стипендиант на френското правителство, живее и работи в Париж. През 1987 г. е поканен като композитор-резидент във фондация „Джераси“ в Калифорния и получава стипендия Фулбрайт. Гост-професор е в Stanford University, САЩ както и в други университети и колежи в САЩ, Азия и Европа. От 1983 г. е член на Европейската Академия на изкуствата, науките и литературата в Париж. Съосновател е на „Initiative Neue Musik Berlin“. Автор е на повече от 230 произведения за оркестър, различни камерни ансамбли, концерти и др. Неговите произведения се публикуват от авторитетното музикално издателство Universal Edition (Vienna, New York, London), което издава творби на най-значимите композитори на ХХ век. Музиката, която създава е повлияна от западноевропейския авангард, но и от българския и източноевропейския фолклор и др. Изпълняват я бележити солисти и състави, сред които Берлинската филхармония, Берлинската щатскапела, Дрезденската щатскапела, Симфоничния оркестър на немското радио в Баден-Баден, Оркестъра на Deutsche Oper Berlin, Сamerata Academica Salzburg, Shanghai Symphony Orchestra, Държавната филхармония в Екатеринбург, Arditti String Quartet London, Philharmonia Hungarica, Choir of Radio France. Негови авторски концерти са изнасяни в Берлин, Париж, Рим, Залцбург, Венеция, Сан Франциско, Стокхолм, Баден-Баден, Филаделфия, Чикаго, Питсбърг, София, Цюрих, Падуа, Лисабон и др. До сега е представил над седемстотин доклада и лекции за българската музика и култура в много страни на Европа и Америка.
В концерта тази вечер /18 октомври/, заедно с премиерните изпълнения на произведения от още петима български композитори – Емил Мирчев, Силвия Статкова, Димитър Констанцалиев, Благовеста Константинова, Йордан Караиванов, ще прозвучат за пръв път „Видение на Левски“ (Apparition of Levski) и пиеса от цикъла „Срещи за пиано“ (Meetings for Piano) от Бадински.
„Образът на Левски е в сърцето ми още от моето детство. Тази светиня за българския народ никога не напуска мислите ми. Апостолът на свободата ми е много близък като дух и идея, мога да говоря за него часове. Както се знае, той е бил голям танцьор. Негови съвременници разказват, че когато играел българските танци, краката му сякаш не опирали земята. Това ме вдъхнови да включа нашите характерни ритми, това е истинско предизвикателство за всеки пианист, защото трябва да се изпълни с голяма бързина и изящество. Другото произведение е част от цикъл „Срещи за пиано“, който пиша през годините. В пиесите съпоставям музиката на автори от различни епохи и направления. „Не бяха ли това Хайдн и Месиен?“ (Weren’t these Haydn and Messiaen...?) е пиесата, която ще прозвучи в София. За мен е много интересно това структурно свързване на музикалния език на тези композитори, с тяхната характерна яснота, чистота.“
Николай Бадински е поверил двете премиери на Александра Иванова.
„С творчеството на Николай Бадински ме запозна диригентът Иван Янакиев, през 2018 г. – разказва младата пианистка. – Тогава, на неговата 80-годишнина, изпълних „Пет пиеси върху додекафонна редица за пиано“. Много се вълнувам винаги, когато изпълнявам съвременни произведения, особено когато става дума за световни премиери. Това е голяма отговорност, но и много интересно и обогатяващо. Проф. Йовчо Крушев, моят преподавател по пиано в НМА казваше, че за всеки пианист е важно да изпълнява съвременна музика. Така че още от студентските си години включвам такива пиеси в репертоара си – от чуждестранни и български композитори. Пиесите на Николай Бадински не са лесни за изпълнение, но аз много харесвам музиката му и се надявам да ги представя възможно най-близо до неговия замисъл.“
Снимки: личен архив
Папи Ханс е артистичното алтер его на Константин Трендафилов – за някои пеещ поет, според други - пишещ певец, но безспорно комплексен артист. Като автор и изпълнител Папи Ханс извървя дълъг път от закачливия хит "Кекс", който го направи известен..
Появила се на българската музикална сцена още в началото на 80-те години на ХХ век, през 90-те Ирина Флорин се превърна в една от емблемите на родния поп жанр. Най-новата ѝ песен, озаглавена "По-близо", отново разказва история за любовта. И, типично..
Любо Киров ни представя най-новия сингъл от своя албум "Ново сърце". Това е рок експлозия, озаглавена "Последното решение". И тук по музиката Любо отново работи с китариста и музикален продуцент Ангел Дюлгеров, който е и автор на аранжимента , а по..
На 24 ноември (неделя) от 19:00 ч. в концертната зала на НМУ "Любомир Пипков" женският народен хор "Драгостин фолк национал" отбелязва три..