Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пет дни до изборите 2 в 1

Как се отразява Covid-19 на предизборната кампания и какви послания стигат до хората

Снимка: Ани Петрова

България е на прага на трети поред парламентарни и редовни президентски избори. Предизборната кампания е на финалната права, но за да разберем дали посланията на кандидатите достигат до избирателите, трябва да започнем с анализ на поведението, което те демонстрират в публичното пространство.

Това е кампания на монолозите, като, за съжаление, те са много гневни – посочи в интервю за БНР политологът Огнян Минчев. – Освен от маргинални фигури, чието присъствие в ефира на националните и обществените медии, се дължи на позволяващата го промяна в Изборния кодекс, изборът на хората е възпрепятстван от жестоката омраза между голяма част от основните кандидати. Те не се възприемат като съперници, които трябва да управляват една и съща държава, а се изразяват един за друг по начин, който говори за открита враждебност помежду им. Това поведение на политиците легитимира поляризацията  обществото, засилва гнева и омразата, тенденциите към конфликт и нежеланието да се потърси споразумение.“

Огнян Минчев

Със сигурност пандемията от Covid-19 допринесе много за атомизацията на и без друго разделеното българско общество, но за този феномен, не бива да бъде обвиняван единствено съществуващият сред нас вече близо две години вирус. Социалният антрополог Страхил Делийски обясни, че това е проблем, който има няколко измерения.

„Най-важното от тях, според мен, е липсата на солидарност. Усещането за емпатия към другия, усещането, че аз и човекът срещу мен имаме еднакво право да говорим и да мислим, в крайна сметка е изгубено. Усещането, че не сме сами, а сме част от един общ организъм, просто го няма. Разделени сме на групи, които имат различни гледни точки, като целта не е те да се сблъскат и да намерят общо решение, а да се покаже, че едната група е по-нисшата. Разпадащото се общество не може да породи колективни смисли и общи ценности, защото то е съставено от множество малки групички, които си произвеждат собствен смисъл и цялото усещане за социалност е изгубено. Ние живеем или като единици, или като част от малки войнстващи племена.“

Страхил Делийски

Делийски съзира проблем и в превръщането на медиите в почти основен създател на колективен смисъл, при положение, че основният мотив на голяма част от тях е печалбата.

Дали умората от близо едногодишната политическа и здравна нестабилност, в която живеем, ще окаже влияние върху мотивацията на българите да гласуват, предстои да видим в изборния ден.

Искам да напомня, че около половината от гражданите редовно не гласуват – заяви пред БНР политологът Слави Василев. – Това е диагноза преди всичко за политическата ни система. След като половината от гражданите не избират да отидат до урните, тъй като не виждат смисъл, това трябва да постави големия въпрос, каква е българската политическа система и защо тя не предизвиква интерес в половината от населението?“

Слави Василев

Той допълни, че онези, които ще се разходят до урните, ще гласуват въз основа на своите убеждения, доколкото ги имат. Част от тях вече са открили и партията, която изповядва близки до техните идеали. А ако се стигне до съставяне на правителство след вота на 14 ноември, то отново трябва да бъде с участието на т.нар. партии на промяната, анализира политологът.

Съставил: Йоан Колев

Снимка: БНР, БГНЕС



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Стартира международната регата Ultramarine Balchik Match Race

Балчик е домакин на международна регата Ultramarine Balchik Match Race от календара на European Match Race Tour (EMRT), предаде БТА. Надпреварата сред вълните на Черно море ще се проведе от 26 до 29 юни. Сили ще мерят отбори от България, Полша, Швейцария,..

публикувано на 26.06.25 в 06:35

Кирил Петков подава оставка като съпредседател на "Продължаваме промяната"

Кирил Петков обяви на брифинг, че поема политическа отговорност и подава оставка като съпредседател на "Продължаваме промяната" (част от коалицията "Продължаваме промяната" - "Демократична България", която е втора по брой депутати в Народното събрание) и..

публикувано на 25.06.25 в 15:36

България разполага с палитра от предимства, малко известни на японските компании

В София се проведе бизнес форум Япония-България на тема "Инфраструктура, енергетика и дигитализация". "България разполага с цяла палитра от предимства, които обаче са слабо известни в Япония. Задачата ни е да предоставим много по-ясна информация за..

публикувано на 25.06.25 в 14:06