Поредната година, белязана от Covid-19 неусетно се изнизва, докато работещите в туризма правят равносметки и кроят планове за близкото бъдеще, колкото и неясно да е то. Вярно е, че пандемията изцяло преобърна начинът ни на живот и на пътуване. Но въпреки тоталната несигурност и постоянно променящите се правила, свързани с ограничителните мерки, въпреки масовите протести на собственици на туристически обекти, браншът все пак успя да оцелее и дори да отбележи нелош ръст.
През 2021 г. България е посрещнала около 40% повече туристи в сравнение с миналата година - твърди Румен Драганов, директор на Института за анализ и оценка на туризма. Летният сезон е преминал успешно с удвояване на нощувките на чуждите летовници в морските ни курорти. „Но все още се движим с около 30% под нивата на предпандемичната 2019“ – добавя Драганов. И още:
„Това е една година, която доказа че българският туризъм може да работи устойчиво, особено когато става въпрос за семеен бизнес, къщи за гости, малки семейни и корпоративни хотели. Но браншът се доказа и в областта на технологичното обновление. Много бързо навлезе дигитализацията по отношение на резервации и анулации на пътувания, както и разносната търговия, която използва т.нар. електронни магазини за доставка на хранителни продукти и пр..“
Въвеждането на зеления сертификат в удобен за туризма ни момент т.е. в края на октомври, когато сезонът по Черноморието беше приключил, а планинските курорти все още не бяха отворени за ски туризъм, се определя като удачна мярка от Румен Драганов. Тя донякъде внася известна предвидимост и вече дава добри резултати, съдейки по сериозния ръст на записванията за зимните курорти през настоящия ски сезон.
Според национално допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели обаче, 14% от хотелиерите ни определят въвеждането на зеления сертификат като сериозна пречка за бизнеса им през 2021 г. , а една трета от тях заявяват, че основното предизвикателство през отиващата си година е липсата на кадри и растящите цени на електроенергията.
Освен това, заради ограничителните мерки, свързани с пътуванията, браншът за втора поредна година разчита предимно на българския турист, който се преориентира към родните хотели и най-вече семейните къщи за гости сред природата, пренебрегвайки големите комплекси.
„Особено през месеците юли и август имахме много посещения и повишен интерес към културно-историческите ни забележителности“ – обяснява Даря Заричинова отсдружение Тур Клуб РеМарк, в което членуват собственици на туристически обекти в четири старопланински общини, развиващи приключенски и екотуризъм.
„Това ни радва от една страна, защото заради пандемията голям процент от българските туристи си останаха в България. Те проявяват подчертан интерес към непознати места. Не става дума само за хотелите и заведенията, но и за всякакви природни и културни обекти. И съм обнадеждена, че регионът ни успя да отговори на тези завишени потребности с разнообразни и добре поддържани атракции. Месеците октомври и ноември по традиция бяха слаби за нас, но общата картина ни дава основание да говорим за един добър финал на 2021 г.“- каза в заключение Даря Заричинова.
Снимки: БГНЕСБелоградчик и неговите световноизвестни скали отново са сцена на вълшебен спектакъл. В продължение на цели пет уикенда – от 19 септември до 19 октомври, градът е домакин на петото издание на Балонената фиеста . Очаква се над 5 хиляди туристи да..
В рамките на официалната визита на българска правителствена делегация в Черна гора се проведе среща между министрите на туризма на България и Черна гора Мирослав Боршош и Симонида Кордич. Сред основните теми бе подетата от българското Министерство..
България се позиционира на картата на здравния туризъм като конкурентна дестинация, предлагаща качествен продукт на европейско ниво. Това каза пред БТА д-р Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, във връзка със..