Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Високите цени на горивата – изпитание за малките и средни търговци в бранша и за превозвачите

Снимка: БГНЕС

Проучване на Автомобилен клуб на Германия (Automobilclub von Deutschland), който се причислява към най-големите в страната, сочи, че настоящите цени на горивата в България са едни от най-високите в Европа, спрямо стандарта на живот. Страната ни се нарежда на трето място в тази негативна класация, след Нидерландия и Норвегия, където цените са съответно 2,34 и 2,30 евро за литър бензин и дизел. Най-евтино, засега, е горивото в Унгария – 1,28 евро за литър. Бизнесът в България също се ангажира пред правителството цените на горивата да останат едни от най-ниските в Европа ( А95 – 2.95 лв., Дизел – 3.11лв.), но дали са поносими за гражданите е съвсем друг въпрос. 

Проучването на немските експерти показва колко време е необходимо да работят гражданите на дадени европейски страни, за да си позволят да закупят литър от най-разпространения бензин. Времето за средния германец е около 12 минути, т.е. малко под средното ниво сред 30-те проучени страни, което е около 18 минути. На този фон, на гражданите на страни като България, Румъния и Латвия, са им необходими между 32 и 43 минути, което ги поставя в дъното на класацията.


Наред с развоя на войната в Украйна, темата е в центъра на общественото внимание. Макар да не са единствен виновник, военните действия и несигурността на близо 1000 километра от България оказват сериозно влияние върху флуктуацията на цените на редица стоки, сред които са и горивата.

Повишението на цените се отразява пагубно както върху превозвачите, така и върху собствениците на малки и средни бензиностанции, които не са част от големите вериги.

“Ние, автобусните превозвачи, имаме сключени договори по Закона за обществените поръчки и трябва да изпълняваме стриктно клаузите по тях“ – поясни в интервю за БНР-Пловдив Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи.

“Правилно поискахме да бъде намален част от акциза – 50 процента от него да бъде даден като компенсация. В същото време, трябва да отпадне добавката за биодизела, което да позволи цената да падне с около 10 стотинки на литър“ – заяви Пиронков и допълни, че имат предложения касаещи превозвачите на метан, които ще бъдат ощетени, защото метанът няма акциз, а цената му е скочила два пъти. “Знаем, че по-голямата част от градските автобуси са на метан. Трябва да се предвиди и каква компенсация може да се отпусне за този вид транспорт“ – настоява Пиронков.


В допълнение – превозвачите не подкрепят мнението на министъра на регионалното развитие, че второкласната пътна мрежа трябва да влезе в обхвата на тол системата, както и да се повиши цената за използване на включените в нея пътни отсечки.

Основният проблем на малките и средните търговци на горива е свързан с малките разлики, които се получават между цените на едро и дребно. Това ги принуждава да работят с минимална печалба или почти на загуба.

„Някои от търговците не издържат при тези цени. Ако така продължи, някои от тях ще фалират. Големите вериги заради по-високите си обороти успяват да устоят, но истината е, че толкова ниски маржове между цена на едро и на дребно не е имало от много отдавна“ – обясни в интервю за Нова телевизия изпълнителният директор на Българска петролна и газова асоциация Андрей Делчев.


„Тръгнат ли цените на международните пазари надолу, цената у нас също ще спадне, защото неминуемо някой търговец ще внесе по-евтиното гориво и ще започне да го продава“ – посочи  още Делчев.

Според него най-лошият сценарий по отношение цените на горивата е те да продължават да растат, особено ако бъде забранен вносът на суров петрол от Русия, с който работи и рафинерията у нас, или настъпят затруднения с вноса му от съседни държави. „Засега обаче няма подобни индикации“ – увери той.

Съставил: Йоан Колев

Снимки: БГНЕС



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

6 млн. евро за бизнеса в пограничните райони на България и Сърбия

Близо 6 млн. евро ще бъдат инвестирани в проекти за индиректна подкрепа на бизнеса в пограничните региони на България и Сърбия по програма ИНТЕРРЕГ, съобщиха от Министерството на регионалното развитие. Проектът с абревиатурата RESCALE ще обедини 200..

публикувано на 13.11.25 в 16:16

Радев и Сиярто: Възстановяването на мира в Европа е възможно чрез дипломация

Перспективите на Европа за справяне с предизвикателствата, пред които е изправена, обсъди днес в президентската институция държавният глава Румен Радев с министъра на външните работи на Унгария Петер Сиярто. Унгарският външен министър е на..

публикувано на 13.11.25 в 16:13

Важно за пенсионерите извън ЕС: "Декларация живот" се подава до 31 декември

Българските пенсионерите, живеещи извън Европейския съюз в държави без спогодба за социална сигурност с България, трябва да подадат годишната си т. нар. "декларация живот" до 31 декември 2025 г., за да продължат да получават пенсиите си...

публикувано на 13.11.25 в 14:59