Четиридесет дни преди да се роди Спасителят православните християни поднасят безмесни ястия на своята трапеза, за да се подготвят за този най-свят празник. Но ако телесните лишения не биват придружавани от покаяние, благочестиви помисли, човеколюбиви постъпки и насърчителни думи към ближния, напразно ще сме постили, защото няма да посрещнем Рождението Христово с очистени сърце, душа и тяло.
Днес (15.11) започва Рождественският пост, чрез който Бог ни призовава да се покаем за греховете. Препратки към подобно въздържание намираме още в Стария завет – Моисей постил 40 дни и нощи преди да получи Десетте Божи заповеди; пророк Илия след строг пост видял Божията слава; Йоан Кръстител се прочул като най-строг постник. Утвърждаването на 40-дневния пост, свързан с Рождеството на нашия Господ, обаче става едва през ХІІ век.
Според църковния устав в навечерието на поста се отбелязват Рождественски заговезни, по време на които вярващите искат един на друг прошка и заговяват с блажна храна. През следващите 40 дни те консумират само растителна храна с изключение на Въведение Богородично (21 ноември) и Никулден (6 декември), когато е позволена и рибата.
Отец Стелиян Кунев от храм “Св. Пимен Зографски” в Бургас съветва християните, сполетени от някаква немощ, да помолят Бог да им даде сили, за да се справят с нея. Защото всички трябва да подготвят душата и сърцето си за срещата с Бог – рождението на Иисус Христос.
“Той се роди на земята, за да ни изкупи от греха и от смъртта, но трябва да се роди и в нашите сърца – казва свещеникът. – Т.е. нашето сърце трябва да стане този духовен Витлеем, в който да посрещнем Бог.”
Отец Стелиян Кунев се връща към думите на апостол Павел, според когото трябва да станем храм на Бога, за да изпълним и предназначението, и целта, и смисъла на нашия живот.
“Нашият живот тук, на Земята, колкото и да е дълъг, е временен, ограничен – продължава духовникът. – Докато вечният живот започва от момента, в който се срещнем с Бог и приемем Иисус Христос за наш спасител и избавител. Тогава за нас вече няма значение кога ще дойде откъсването от земния свят и отиването в небесния или кога ще умрем, казано по простому. Но всъщност ние няма да умрем, а ще живеем вечно и този вечен живот започва от тук.”
И когато придобием Божията благодат, тогава вече ще имаме радост, утеха, грижи един за друг. И така – с малки стъпки към Царството небесно, както казва отецът.
Снимки: архив, личен архивНа петата неделя след Възкресение, 18 май, Православната църква ни припомня разговора на Господ Иисус със самарянката. Евангелското четиво разказва за беседата на Спасителя със самарянката, за живата вода или за благодатта на Светия Дух...
На 17 май отбелязваме паметта на свети мъченик Николай Софийски, както и Събор на светите Баташки мъченици. Те са канонизирани на 4 април 2011 г. в храм-паметника "Свети Александър Невски" по време на Света литургия, оглавена от Негово..
На 16 май отбелязваме паметта на преподобни Теодор Освещени и светите преподобни отци, избити в манастира "Св. Сава". Преподобни Теодор Освещени бил ученик на прочутия египетски подвижник свети Пахомий Велики. Наричали го "освещени", защото..
На 17 май отбелязваме паметта на свети мъченик Николай Софийски, както и Събор на светите Баташки мъченици. Те са канонизирани на 4 април 2011..
На петата неделя след Възкресение, 18 май, Православната църква ни припомня разговора на Господ Иисус със самарянката. Евангелското четиво..