По данни на Националния статистически институт 30 % от търговците на дребно в България са убедени, че в следващите три месеца цените у нас ще продължават да растат, въпреки че стоки като яйца, зеленчуци и млечни продукти неотдавна отбелязаха рекордни ценови стойности. 30 на сто от анкетираните търговци, подчертават, че по-ниското търсене е проблем пред бранша. В строителството очакванията за по-високи цени се споделят от близо 32 % от предприемачите, като във всички сектори – от строителния бранш, до търговците на хранителни продукти водещи проблеми са несигурната икономическа среда и недостатъчната работна ръка в България.
Цената на един от най-използваните във всяко домакинство продукт – яйцата, отбеляза рекорден ръст – само за няколко месеца тя се повиши с повече от 70 процента. Яйцето се превърна в нещо като символ на високата инфлация, дори се чуха призиви за бойкот и некупуване на "златните яйца" до Великден, с което гражданите да се опитат да свалят цените на яйцата. Призивът се отнася и за други продукти като мляко, сирене и кашкавал, като се предлага и въвеждане на таван на цените на основни храни.
Възможно ли е потребителите да накарат търговците да намалят цените и как търсенето и предлагането оказват влияние върху цената на яйцата в магазините?
"През последните седмици наблюдаваме задържане на цените на яйцата и на дребно, а то най-вероятно е предизвикано от обществения интерес и от отчетите, които са анализирали търговските вериги – посочва Ивайло Гълъбов, председател на Съюза на птицевъдите в България пред Радио България. – В края на краищата високите цени на яйцата притесняват първо производителите защото може да доведат до намаляване на потреблението, всички по веригата са мотивирани и е важно да продават възможно най-много, а ние все пак разчитаме нашите продукти да се харчат ежедневно и да са достъпни за българските потребители.”
Ивайло Гълъбов цитира данни на ЕВРОСТАТ, според които цените на яйцата при производителите в България са най-ниските в ЕС, но цената на дребно при крайния потребител зависи от ДДС, който у нас е 20% (за сравнение в Полша е 3%, а в Германия- 8%).
"Пазарните цени на яйцата се определят основно от пазарните механизми, както всички останали стоки, най-вече търсенето и предлагането формират цената. Пазарната цена не се интересува от себестойността на продуктите, като пример мога да посоча, че предните две години себестойността на всички птицевъдни продукти беше много по-висока от тяхната пазарна стойност и от цената, която се плащаше по магазините" – посочва Ивайло Гълъбов. Позитивната новина за българските производители е, че те успяват да задоволят напълно родния пазар:
"Освен това България изнася около 30% от продукцията си, като най-сериозен дял от износа е за Гърция, защото е съседна държава и транспортните разходи са минимални. Нашият сектор се развива добре, въпреки кризите, които се наредиха една след друга."
Потребителите в България се тревожат, че има нещо нередно и някой някъде злоупотребява с цените. Отношенията между търговските вериги и българските производители, преработватели и доставчици е тема, с която се занимава Синдикатът в хранително-вкусовата промишленост към КНСБ. Неговият председател – доц. Славчо Петров в интервю за БНР- „Хоризонт“ изрази съмнение, че във веригите магазини към цената на производителя се добавя надценка от 40 - 50 - 60%, и повече, и никой обяснява откъде идва тази цена. Накрая ощетените са производителите, особено, земеделците, и крайните потребители- клиентите. "Единствено веригите магазини си мълчат и не повдигат темата"– коментира синдикалният представител:
"Нека кажат търговците какво прибавят към тази цена – дали са складови разходи, работни заплати, ел. енергия и т.н. и каква е самата търговска надценка. За да може да се види защо скача двойно повече произведеният продукт. Някой някъде крие или злоупотребява с монополното си положение. Но на народа му преля чашата, защото след като разбраха горе-долу на каква цена излиза даден продукт, който го купуват двойно по-скъпо във веригите, хората започнаха да се оплакват, пускат жалби, но въпросът е до колко им се обръща внимание. Политици, икономисти, всички коментират, но двата основни органа – Комисията за защита на конкуренцията и НАП мълчат по темата.”
В началото на днешното правителствено заседание Гълъб Донев припомни, че поскъпването на хранителните стоки е болезнен въпрос за голяма част от българите.
"В резултат от усилията на правителството от последните седмици, излизат на светло някои нелоялни търговски практики, свързани с образуването на цените. От началото на февруари, когато проведох среща с министри и шефове на агенции и комисии, темата за цената на храната се превърна в особено "вкусна за всички". Някои откровено злоупотребиха, като си приписаха заслугите за падане на цените или като използваха цената на сиренето, за да отклоняват или привличат вниманието на публиката. Ще припомня какво казва народът ни в подобни ситуации – "приятелството си е приятелство, но сиренето с пари".
В търсенето на решения срещу високите цени на храните служебният кабинет ще търси диалог с търговските вериги. "Държавата ще води разговор с тях, а не война", подчерта премиерът Гълъб Донев. Новосформирано Национално координационно звено ще изготви механизми за наблюдение и контрол на цените на хранителните стоки. Структурата, която трябва да предложи мерки в съответствие с националното и европейското законодателство, ще се ръководи от вицепремиера Христо Алексиев.
Снимки: БГНЕС, ЕПА/БГНЕС, Борислава Борисова, Freepik.com
Необходимо е да се отделят 2,5 % от БВП за отбрана . По думите на служебния министър на отбраната Атанас Запрянов нашата страна трябва да направи усилие за увеличаването на средствата за тези разходи, предвид рисковете и заплахите пред военната..
След публикацията на в-к “Financial Times“, че "Лукойл" се готви да продаде рафинерията в България на катарско-британски консорциум до края на годината, дружеството излезе с официална позиция. В писмо до медиите, собственикът на „Лукойл Нефтохим“..
На фокус в брой 25 поставяме важни и не много известни българско-италиански културни и образователни взаимодействия: Как българският език влиза в конкуренция с над 30 чужди езика, изучавани в университета "Ла Сапиенца" в Рим, узнаваме от..
От Варна към Антарктида, днес – 7 ноември, потегля 33-тата българска полярна експедиция. За трета поредна година нашите полярници ще плават към Ледения..
Трийсет и третата българска полярна експедиция се отправя към Антарктида, за да продължи научните си проучвания в сътрудничество с учени от различни..
Премиерата на документалния филм "Кой е професор Чирков" ще се състои тази вечер в столичното кино "Люмиер". Режисьор е Елени-Маргарита Нейкова-Елма,..