Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Страстната седмица припомня смисъла на вечния живот в Бога

Снимка: Дарина Григорова

Непосредствено след големия християнски празник Цветница, който припомня радостното посрещане на Иисус Христос в Йерусалим, започват най-трудните дни на Великия пост. Това е седмицата, в която си припомняме последните земни дни от живота на Спасителя, преди да бъде разпънат на кръста.

Още в неделя вечерта, след празничното възпоменание на Вход Господен, Православната църква подготвя вярващите за Страстната седмица с едно от най-покайните богослужения Последование на Жениха, което се отслужва в три поредни вечери. Названието му идва от песнопението на вечернята „Се Жених грядет“ – „Ето Женихът идва в полунощ и блажен е онзи, когото той намери буден, а окаян е онзи, когото завари спящ.“ Чрез него, Църквата припомня думите на Иисус Христос, който предупреждава, че Божият ден ще дойде ненадейно и вярващите трябва да са подготвени да го посрещнат. „Да бъдем будни, означава да имаме съзнание, че нашият живот и ежедневие не са нещо незначително, а поле, на което се разиграва най- голямата борба, тази за всяка човешка душа“, отбелязва отец Борис Борисов от столичния храм „Свето Преображение Господне“:

„В нашия случай, борбата за нашата си душа между доброто и злото, е да се опитваме постоянно да бъдем великодушни, да се издигаме над дребнавостите, които ни вкарват така неусетно във всевъзможни грехове, да се опитваме да се приближаваме до Бога. Това е едно от основните послания. В евангелското четиво си припомняме притчата за десетте девици - пет разумни и пет неразумни, които нямали елей в светилниците си. На гръцки елей, освен светлина означава и милост. В нощта те тръгнали да търсят да си купят елей за светилниците, но напразно, защото било вече късно, защото Женихът дошъл.“

Отец Борис Борисов

В притчата, девиците са душите, а елеят – добрите дела, и посланието към вярващите е да вършат добри дела приживе ежедневно, защото в Съдния ден ще бъде вече късно. Затова и в дните на Страстната седмица вярващите са особено внимателни както по отношение на делата си, така и на мислите си, а храната им е оскъдна, без олио, както и в началото на поста. Така пречистени телесно и духовно, те се подготвят за изповед и Причастие.

Тайнството Евхаристия е установено от Иисус Христос непосредствено преди да бъде заловен: “Яжте, това е Моето тяло, което за вас се преломява за опрощение на греховете!”, казва Той и благославя и виното: „Тази чаша е новият завет в Моята кръв, правете това за мое възпоменание”. В тези слова на Спасителя не бива обаче да търсим чиста символика:

„Христос не е казал „ето, този хляб е символ на моето тяло“ – посочва отец Борис и пояснява: – Той е казал, това е моето тяло, по аналогия на това, че Иисус Христос е едновременно истински човек и истински Бог в пълнота. По законите на логиката е невъзможно, но въпреки това ние точно това изповядваме и точно това виждаме в Евангелието. По същия начин тайнството Евхаристия наистина е животът на църквата, сърцевината на християнския богослужебен живот. Фактът, че Христос прави това именно преди своята кръстна смърт показва, че наистина това е премъдрия начин, по който Той е учредил, в качеството ни на психосоматични същества с душа и тяло, ние да усвоим и неговите кръстни страдания и смърт, с която изкупва цялото човечество.“

В това е и смисълът на причастяването в края на Страстната седмица, приемайки част от тялото и кръвта на Спасителя, причастените да станат причастни на Бога, чрез чисто физическото поемане на Евхаристията. Така, вярващите не само общуват духовно със Спасителя, но и телесно стават част от Него. Друг важен момент на тази вечеря е и изключителният пример на смирение и отдаденост, който Христос дава като умива нозете на своите ученици. С това Той показва на всички ни как трябва да служим на ближните.

Снимки: Дарина Григорова


По публикацията работи: Михаил Димитров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Църковен календар - 6 януари 2025 г.

На 6 януари православната Църква чества един от най-големите християнски празници – Йордановден, Кръщение Господне или Богоявление. Това е денят, в който св. Йоан Кръстител кръщава в река Йордан Господ Иисус Христос. Празникът Богоявление..

публикувано на 06.01.25 в 06:00

Църковен календар - 5 януари 2025 г.

На 5 януари православната Църква отбелязва Неделята преди Богоявление и прославя свети пророк Михей, свети мъченици Теопемт и Теона, преподобни Синклитикия и Аполинария. В навечерието на Богоявление, в православните храмове се извършва Велик..

публикувано на 05.01.25 в 06:00

Църковен календар - 4 януари 2025 г.

На 4 януари православната ни църква чества Събор на свети 70 апостоли, както и преподобни мъченик Онуфрий Габровски. Св. евангелист Лука разказва в своето Евангелие, че Господ Иисус Христос освен дванадесетте Си апостоли, избрал още седемдесет..

публикувано на 04.01.25 в 06:00