Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Животните в българското изобразително изкуство до средата на ХХ век

Софийската градска галерия представя изложба, посветена на жанра анимализъм

Снимка: Facebook/ СГХГ SofiaCityArtGallery

Още в древни времена хора и животни съжителствали в споделен свят, чийто отпечатък и днес пазят най-ранните открити паметници на художествена дейност. Птици, зверове и други земни твари не само населявали ограниченото пространство на праисторическия човек, но владеели и въображението му. Затова и образите им най-първо се вселили в пещерни рисунки, а с хода на времето заели място в религиозни вярвания и практики, в предания и литературни творби.

На жанра анимализъм е посветена най-новата изложба в Софийската градска художествена галерия, която проследява как българските художници от Освобождението (1878 г.) до средата на ХХ век пресъздават животните като самостоятелни пластични образи в своите рисунки, акварели, илюстраци, живописни, скулптурни и керамични произведения.

Не може да говорим за това, че анимализмът присъства в чист вид в българското изкуство – казва Любен Домозетски, един от кураторите на изложбата. –  Много често той е в преходни зони с други жанрове като натюрморт или пейзаж. Любопитно е присъствието му в изкуството от 20-те г. на ХХ век чрез стилизирани декоративни проекти най-вече на птици, които множество художници създават като част от академичното си обучение. Анимализмът се проявява в най-чист вид в скулптурата – в първата половина на миналия век са били създадени много паркови скулптури, за съжаление, вече унищожени. Архивните материали за тях показват интересен нюанс от развитието на изкуството в България от този период.”

Любен Домозетски

В изложбата са включени произведения на много от най-важните автори в българското изкуство - Владимир Димитров-Майстора, Иван Лазаров, Иван Милев, Константин Щъркелов, Борис Георгиев, Иван Пенков, Георги Попов-Джон, Иван Мърквичка, Ярослав Вешин, Ото Хорейши. Визуалният разказ започва с две творби от първата половина на XIX век, дело на иконописеца Захари Зограф. С тях възрожденският зограф излиза от канона на християнското изкуство.

Захари Зограф рисува прилеп и нощна пеперуда вероятно от натура – разказва Любен Домозетски. – Тези произведения пресъздават някакво моментно впечатление, един почти ренесансов дух в изследването на заобикалящия свят, сходен по характер с произведенията на Албрехт Дюрер или на Леонардо да Винчи в европейския Ренесанс. Много детейлно художникът изобразява всички части от тялото на прилепа и на пеперудата. Всъщност тези работи трябва да се ситуират в една по-широка група от творби, включващи и изображения на цветя, на растения, рисувани също от натура. Всички те се различават от официалната му живопис – иконописта, и изразяват едно аналитично мислене в опит да се разбере как е устроен светът.”

Българските творци изобразяват както домашни, така и диви животни, най-често от натура, а работите им се отличават със свобода и непринуденост. Документи пък свидетелстват, че за нуждите на Художествената академия са били закупени препарирани животни, които студентите да пресъздават в декоративните си проекти.

Има произведения, свързани с участието на български художници в Балканската и в Първата световна война, където наравно с човека се включва и неговият верен другар – конят, биволът, кучето – продължава разказа си изкуствоведът. – Именно подобни творби, които не са част от официалното творчество на авторите, със своята, да я наречем, маргиналност ги прави много интересни. Освен това скоро след Освобождението в София е създадена първата зоологическа градина и тя се превръща в привлекателно място за художниците. Там те имат възможността да рисуват от натура диви животни или представители на екзотичната фауна – такъв цикъл от произведения създава художникът Илия Петров.”

Във всяка творба не просто личи отношение и любов към пресъздадения образ, но сякаш авторът му вдъхва душа, твърди Любен Домозетски.

Някои творци се интересуват по-скоро от декоративните качества на багрите и формите при животните – добавя той. – А в други произведения се забелязва известна сантименталност – такова е например “Нашето сакато куче” на Христо Берберов. Част от изложбата е и цикъл от творби, изобразяващи мравки – занимание на изтъкнатия скулптор и професор в Художествената академия Иван Лазаров. В един момент той силно е привлечен от живота им, виждайки може би някакво сходство между техния свят и този на хората. Така започва да ги наблюдава, да си води записки, да прави рисунки и впоследствие дори издава книга “Из живота на мравките”.”

Както всяко произведение на изкуството, съвкупност от художествени прочити или осъществен по-мащабен проект носят определени послания, така и изложбата в градската галерия показва, че работи, класифицирани като “маргинални”, “неофициални”, могат да разкрият неподозирана страна в творчеството на автор, когото уж смятаме за познат. “Другото послание е отношението към животните и към природата – едно специално отношение с внимание и с любов”, казва Любен Домозетски.

Изложбата в Софийската градска художествена галерия ще бъде достъпна до 16 юли 2023 г.

Снимки: Facebook/ СГХГ SofiaCityArtGallery, Диана Цанкова

По публикацията работи: Михаил Димитров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Гьоте институт" среща читателите с писателя Даниел Келман

Германският писател Даниел Келман представя романа си "Светлина и сянка" , съобщи "Гьоте институт". Срещата между писателя и читателите е на 7 февруари и е втората от поредицата литературни събития в института LitGeist, която поставя фокус върху..

публикувано на 07.02.25 в 06:45

Явор Милушев с "Икар" за изключителен принос към българския театър

Актьорът Явор Милушев получава наградата "Икар" за изключителен принос към българския театър. Това съобщиха от Съюза на артистите в България. Той е познат с множеството си роли на театрална сцена - в постановките "Медея", "Хъшове", "Много шуц ма нищо",..

публикувано на 05.02.25 в 15:45

България вече може да се появи на картата на европейското геометрично изкуство

Абстрактно, безпредметно, геометрично – това е цяла една смислово-градивна концепция, върху която стъпва изкуството на XXвек . Водещата и свързваща идея при него е свободата на автора, но и на неговата публика. Визуално, чрез геометричното изкуство..

публикувано на 04.02.25 в 15:45