Безопасни ли са пътищата в България и чия е отговорността за застрашителното увеличение на пътнотранспортните произшествия? Ако погледнем черната статистика, oт началото на годината са регистрирани 3448 тежки катастрофи с 260 жертви и 4575 ранени. Само за 20 дни, от началото на месец юли, в страната ни са регистрирани 446 тежки пътнотранспортни произшествия, загиналите на пътя са 35-ма, ранените 600. За последното денонощие тежките катастрофи са 24, 29 души са ранени, а двама са загинали…
Според закона, виновни са шофьорите, които не се съобразяват с пътната обстановка, а според шофьорите, пътищата у нас създават предпоставки за ПТП. Да не говорим за контрола и прилагането на закона. Сред честите оплаквания на шофьорите са липса на маркировка и лоша поддръжка на пътната мрежа, която не отговаря на европейските стандарти. Стига се дори и до абсурда водач, карайки по неосветен участък от пътя, да пропадне в дупка, чупи си колата и вместо да получи обезщетение, рискува да му съставят акт за несъобразена скорост. Не са редки и случаите от добре асфалтиран, пътят да преминава в лунен пейзаж, където шофьорите слаломират между дупките. И това е защото пътната инфраструктура се дели на местна и републиканска, а отговорността за поддръжката се губи между различни институции.
Мирослав Марков е международен шофьор и над 20 години живее и работи в Испания. Всеки път, когато се връща в България, с горчивина отбелязва колко огромна е разликата в поддръжката на пътищата между България и останалите европейски страни:
"В България караш по усет, докато не влезеш в някоя дупка, естествено – коментира Мирослав Марков. – Винаги, рано или късно, на всеки десетина километра има по една две големи дупки. Много често и мантинелата липсва и директно влизаш в това, което някога е било канавка. И тъй като канавките са запълнени няма изтичане на водата, откъдето се получава и ерозията на пътната настилка. Няма такова нещо като развитие на пътищата в България. Аз и преди да изляза от България винаги съм бил на път и имам наблюдения. Само за сравнение, румънците в момента, в който се присъединиха към Европейския съюз за три години си асфалтираха пътищата. Там има активна маркировка навсякъде, която да се вижда. Това са едни ромбчета, които се усещат с гумите, когато преминеш през тях."
По думите на Мирослав, за парите, които влизат в нашата малка държава, пътищата много отдавна трябваше да са по-добри от тези в Швейцария. Корупция има навсякъде, отбелязва той, но въпреки това пътищата се изпипват до последния детайл, за разлика от България, където строежите се точат с години, а средствата все не достигат. Що се отнася до пътните инциденти, ако в Испания например се установи, че даден участък от пътя е опасен, веднага отсечката се коригира, категоричен е Мирослав Марков. За целия си престой в Испания, той се е натъкнал един единствен път на катастрофирал моторист и веднага сигнализирал, а реакцията на властите била за броени минути. За съжаление, в България можем само да се надяваме на подобни адекватни действия и не защото липсва добра воля, а защото спешните екипи не достигат. Да не говорим за контрола на пътя, който трудно се осъществява, заради драстично намаления състав на служителите от ИА "Автомобилна администрация", които прекарват 70 % от работното си в време в пътуване:
"Ние сме под санитарния минимум в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ – отбелязва Александър Иванов, инспектор в Регионална дирекция Пловдив. – В Европейския съюз на 10 000 жители се падат 4.5 % инспектори. Тук сме 0.05 %, което е под санитарния минимум за европейските стандарти. Със съкращенията, които направиха във времето, нас ни третират като администрация, а не като контролен орган. Останахме в дирекция по три екипа, които трябва да отговаряме за три области. Давам ви пример Бургас, Сливен и Ямбол е една дирекция с три екипа пътен контрол, които да проверяват фирми, пунктове за годишни технически прегледи, учебни фирми, таксита, автобуси, автогари. Това е крайно недостатъчно. От друга страна, в нашата работа са изготвени такива вътрешни правила, че дори и да видиш нарушения, не можеш да вземеш отношение, тъй като задачата, която е поставена, не трябва да се отклоняваш от нея."
И докато институциите си прехвърлят отговорностите за нелепите инциденти по пътищата, вината винаги ще бъде върху шофьорите. А тези, които изпреварват в забранени участъци и карат като изтребители на магистралите, застрашавайки живота на участниците в движението – те все си остават над закона. Затова започна изграждането на гумени прегради между платната с двупосочно движение, които да ограничат челните сблъсъци на отсечките с най-много катастрофи.
Снимки: БГНЕС
Капитан Любомир Чанев и старши помощник-капитанът Данаил Веселинов се завърнаха в България след 430 дни в плен на йеменските хути . Плавателният съд Galaxy Leader с двамата българи на борда беше отвлечен в Червено море на 19 ноември 2023 г, малко..
Състоянието на публичните финанси е изключително тревожно. По думите на финансовия министър Теменужка Петкова, дефицитът е 18 млрд. лв, затова не се предвиждат разходи за изграждане на инфраструктура. Петкова изтъкна, че, колкото по-дълго няма редовен..
В брой 36 на предаването слушайте: Каква е България в очите на италианците и как се променя отношението на италианските медии към страната ни – интервю с българката Ирина Стоилова, която е част от международния отдел на медийната корпорация Rai;..
Историята – това е действителността в непрекъснатото ѝ развитие. От гръцки – ιστορία – това е "проучване, познание, придобито чрез изследване". Днес..
Българчетата от неделното училище "Родина" в испанския град Малага ще се включат в работилница по четене на български език. Събитието е на 25 януари, а в..
С гордост и в очакване на големия ден – 25 януари! Така ще премине петъчната „България днес“ в навечерието на 90-ата годишнина на Българското национално..