Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Черният петък" в България – между търговския трик и изгодата за потребителя

Инициативата у нас се разраства до "Черен уикенд" и дори "Черен ноември"

Снимка: Pixabay

Кампанията за пазаруване на изгодни цени, известна като "Черен петък", набира все по-голяма популярност в България. С внимателно планиране и следене на офертите, потребителите могат да си осигурят продукти на изключителни цени, казват тези, които не са се сблъсквали с нелоялни търговски практики в България. И все пак трябва да погледнем на този ден, като на добре планиран маркетингов трик за привличане на повече нови потребители. Не липсва и психологическият подтик към пазаруване, тъй като търговецът обявява, че промоционалните стоки за "Черен петък" са налични само в ограничени количества. Много пъти се оказва, че в такива дни хората прибягват до ненужни покупки, само и единствено заради изгодните цени.

"Кампаниите от "Черния петък" вече са добре разпознаваеми у нас и явно има интерес от страна на потребителите, а търговците се опитват да се възползват от това, за да стигнат до повече печалби" – казва Габриела Руменова, дългогодишен защитник на правата на клиентите и модератор на интернет платформа "Ние, потребителите":

„Когато го правят честно , с открити условия към потребителите си, в това няма нищо лошо, защото потребителите откриха кампанията като възможност не само да си купят нещо, за което са спестили средства, но също така да осигурят и подаръците за Коледа и Нова година. По този начин те са сигурни, че ще имат повече спокойствие да изберат най-подходящ подарък, а в същото време ако пазаруват онлайн, да имат гаранция, че ще пристигне до празника. Така че, когато търговците имат честни и ясни условия и са коректни към своите клиенти, кампанията има резултат

Хората все повече се ориентират да пазаруват онлайн, а и много от отстъпките са в онлайн магазините. Но всички представителни проучвания по темата за "Черен петък" показват, че все още хората у нас предпочитат да пазаруват от физическите магазини. Такава картина се очертава и ако прегледаме анкетите, които се правят от колеги от медиите, в радиото и телевизията. Хората споделят, че предпочитат да видят това, което ще си купят, да разговарят с представител на търговеца, за да се уверят какви точно са характеристиките на стоката, или че отстъпката ще бъде приложена правилно. Независимо от това обаче, онлайн ориентираните потребители не са никак малко и можем тях да предупредим за основните неща, за които да внимават. На първо място е да проучат внимателно сайта, откъдето ще закупят дадена стока. Нашата препоръка е да се доверяват на търговци, които познават, защото те са доказали своята лоялност. По време на такива кампании се появяват много нови търговци, които понякога не спазват законодателството, или защото не го познават, защото те са спорадични търговци, или защото умишлено са решили да извършват такива закононарушения. А има и такива лица, които са в тези онлайн магазини и страници и нямат никакво намерение да продават една или друга стока, а по-скоро да стигнат до средствата на хората или да откраднат лични данни. Нека хората да се възползват от изгодните цени, но да внимават и да проверяват търговците, както и характеристиките на стоките, които предлагат" – напомня габриела Руменова. А ако се натъкнем на некоректен търговец – добре е да потърсим правата си, като потърсим съдействие от организациите за защита на потребителите.

Според проучване на потребителските нагласи около "Черния петък" преди Covid-19, хората в България са били склонни да изхарчат около 400 лв. средно за покупки. В годините на пандемията сумата е спаднала, сега обаче сме свидетели на завръщане до предпандемичните нива – точните разчети ще са ясни в края на годината. 


"Черният петък" тази година освен повече клиенти, привлича и повече търговци, които предлагат отстъпки и то не само в рамките на един конкретен ден, а удължават времето под формата на "Черен уикенд" и дори "Черен ноември". На 25 ноември отстъпки в цените ще има и в магазинчето на Велислава Благоева. Тя е от малкото вносители у нас на ролкови кънки от Германия и за първи път се включва в кампанията:

Ние не сваляме цените толкова, колкото очакват хората. Повечето клиенти очакват намаления от 50 -60 и повече процента, но нашите отстъпки са доста по-малки – казва Велислава. – Не можем да си позволим големи намаления. Така или иначе всеки очаква някакви отстъпки в тази кампания. Лошото е, че по принцип търговците много злоупотребяват с това. Аз обаче не очаквам повече нови клиенти в деня на намаленията, не търся популярност и реклама. По-скоро свалям цените заради редовните ни клиенти, които биха се възползвали от някаква отстъпка“-казва търговката пред Радио България.

Снимки: Pixabay


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Високо напрежение пред “Боянския сарай” на Ахмед Доган

Напрежение между полицаи и граждани възникна пред имот в столичния квартал “Бояна”, обитаван от почетния председател на ДПС Ахмед Доган, съобщи БТА. До ситуацията се стигна след като Данаил Папазов – бивш транспортен министър и доскорошен..

публикувано на 30.08.24 в 15:26

МВнР: Българите да не пътуват до Япония заради опасен тайфун

Министерството на външните работи препоръча на българските граждани, пребиваващи в Япония или планиращи да посетят страната, да се въздържат от пътувания там през следващите четири дни заради вилнеещата тропическата буря “Шаншан”. От ведомството..

публикувано на 30.08.24 в 14:33
Снимка: Зелен образователен център, гр. Шабла

"Непораснали деца" пускат хвърчила над плажа край Шабла

Пъстри хвърчила ще полетят към небето над Шабла през последните почивни дни на август, за да създадат усещане за свобода и да напомнят, че лятото все още е тук. Тринайсетото издание на Фестивала на хвърчилата ще се състои в местността “Малкото..

публикувано на 30.08.24 в 10:10