Повишаването на цените на мобилните услуги с размера на годишната инфлация, което беше обявено в средата на януари, дойде като леден душ за голяма част от засегнатите потребители. Причината е, че това е още един елемент от пълзящата нагоре инфлация на стоките и услугите в страната, а не на последно място хората са възмутени от липсата и на по-добра алтернатива, която да изберат когато негодуват от условията в договорите на трите мобилни оператора. ("Виваком" с 4.7 на сто на някои планове, "Йеттел" - с 9.7%, а А1 още не са съобщили с колко).
Обявеното повишаване на цените на мобилните услуги отговаря на предвиденото в договорите с потребителите, както и на изискванията на европейската практика. Това заявяват от Алианса на технологичната индустрия (АТИ), където членуват и телекомите, в писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП). преди десет дни комисията изслуша засегнатите страни, но все още няма представен анализ по въпроса. Сега през Асоциацията на технологичната индустрия мобилните оператори защитават правото си на промяна на цените на услугите, като в свое писмо посочват, че повишението на цените е балансирано, а не "своеволно и безконтролно увеличаване, каквото се наблюдава по отношение на множеството стоки и услуги, формиращи потребителската кошница". А защо това става в началото на годината – отговорът от АТИ е, че тогава се публикуват Данните за индекса на потребителските цени и затова операторите извършват индексацията в периода на февруари-март.
В писмото се припомня, че общите условия на операторите не са изменяни през последните 10 години и са проверявани неколкократно от КЗП. Досега комисията не е констатирала противоречие със закона, не ги е намерила за неравноправни и не ги е забранявала, посочват от Асоциацията. Дали обаче това реално е защитавало правата на потребителите, или по скоро е в защита на бизнеса на мобилните оператори – това може всеки сам да разгадае, като погледне завишените цени на услугите и неравноправните клаузи, които предлагат договорите на всеки един от мобилните оператори. "Съвсем наскоро беше разрешено и придобиването на един от малкото останали на пазара доставчици на интернет пак от един от големите мобилни оператори – това говори, че в икономиката у нас съществува т.нар. олигопол" – това казва Габриела Руменова, експерт от специализирания сайт с правна помощ и защита "Аз, потребителят":
Притеснителното в случая е, че един от мобилните оператори се позовава на официалния индекс на инфлацията, друг на индекса на потребителските цени и услуги, обявени от Националния статистически институт (НСИ) и в крайна сметка мобилните оператори още веднъж повишават инфлацията чрез добавяне на проценти към цените си – коментират анализатори по темата. "Независимо от това, че има такава уговорка за цените в договорите, когато тя е във вреда на потребителите, когато нарушава баланса между правата и задълженията на двете страни, има възможност контролните органи по защитата на потребителите да предприемат предвидените в закона действия" – напомня Габриела Руменова:
"Те могат да се произнесат, че тази клауза е неравноправна, да изискат в 14 дневен срок от дружествата да я поправят, така, че да възстановят равновесието между правата и задълженията на двете страни. Но ако те не направят това – доставчиците, следващата стъпка е да се заведе колективен иск в съда и той да прогласи за нищожни посочените неравноправни клаузи. Когато КЗП направи колективен иск, тогава всички потребители ще могат да се възползват от решението на съда, без да е необходимо да водят индивидуални дела. Никой потребител, освен може би единици, не би завел дело срещу телекомите, първо защото воденето на дела изисква време и средства и не на последно място изходът от делото ще се проточи много във времето. Аз лично няма да се откажа от защитата на потребителите, до намирането на ефективно решение, което да защити интересите на хората. Изпратих множество писма през миналата година до омбудсмана, до КЗП, до тогавашния министър на икономиката и иновациите. Тази година отново се обърнах до настоящия министър на икономиката и иновациите и до премиера, в резултат на което все пак имам отговор от министъра на икономиката Богдан Богданов, който дава насоки на Комисията за защита на потребителите да извърши проверка, да анализира тази клауза и неговите насоки са конкретни. Освен това има заявка за среща на премиера с представители на трите мобилни оператори. Беше поведено и заседание на КЗП тъкмо под натиска на министъра на икономиката. Очакваме тя да се произнесе, макар да не е ясно дали тя ще успее да защити интересите на потребителите. Но сега под натиска на обществото, включително и след като темата беше повдигната и чрез медиите и много граждани заявиха, че това е последното увеличение на цените, което те могат да понесат. Ще се стигне и до там, че десетки хора ще се принудят да се откажат от мобилните услуги, но това не решава проблемите, то е повод всички потърпевши да се обединят и така да се стигне до някаква промяна. В обществото вече това се осъзнава като сериозен проблем, който касае всеки гражданин. Ако сега не се вземат адекватни мерки напрежението ще ескалира и може да излезе извън контрол".
Снимки: pixabayВ Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското училище "Надежда" в Сен Назер и Рен във Франция, разговор с основателката му Надежда..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия четвъртък на ноември се посреща първото младо вино божоле. Традицията вече близо 20 години се..
Министерският съвет одобри проект на споразумение за дарителство между Световната здравна организация и България за предоставяне на доброволна вноска в подкрепа на дейността на организацията в Ивицата Газа в размер на 100 хил. евро. Финансирането ще..
От следващата учебна година профилираната гимназия с интензивно изучаване на румънски език "Михай Еминеску" може да бъде преместена в сграда в центъра на..
В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия..